رویداد های اخیر

صلاح‌الدین ربانی از ریاست حزب جمعیت اسلامی برکنار شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حد اقل ۴۷ عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی، صلاح‌الدین ربانی را از ریاست این حزب برکنار کرده اند.

این اعضا، عنایت الله شاداب را به عنوان رییس موقت جمعیت اسلامی افغانستان برگزدیده ‌اند تا مجمع عمومی حزب را برگزار کند.

جمعیت اسلامی افغانستان ظاهرا دو دسته شده ‌است. ۴۷ عضو شورای رهبری این حزب به شمول عطا محمد نور، یونس قانونی، بسم‌الله محمدی، حفیظ منصور، اسماعیل خان و ستار مراد، برای برکناری صلاح الدین ربانی از ریاست جمعیت اسلامی رای دادند و او را عزل کردند.

از میان ۶۲ عضو شورای رهبری، ۴۷ عضو آن، عنایت‌الله شاداب از موسسان این حزب را به عنوان رییس موقت شورای رهبری تعیین کردند تا برای برگزاری مجمع عمومی حزب پس از سال‌ها، مقدمه‌ چینی کند.

بصیر سالنگی، عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان میگوید: “یک سهم کلان پنجاه فیصد در حکومت داریم، وقتی که داریم بخاطر قهر شدن یک شخص که خودش به تنهایی تصمیم می‌گیرد نمی تواند از آن گذشت، از ۶۲ نفری ۴۷ نفر که ۳۵ نفر حضور داشتند و دگران در ویدیو گفتند که با شما هستیم.”

صلاح‌الدین ربانی نمی‌خواست در حکومت مشارکتی شریک باشد اما ۴۷عضو شورای رهبری خود را شریک در حکومت از آدرس عبدالله عبدالله می‌بینند و چشم‌انداز نقش آفرینی برجسته کنار آقای عبدالله در روند صلح دارند.

حفیظ منصور، عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان میگوید: “چی دلیلی وجود دارد که ما اپوزیسیون باشیم، مگر عاقلانه نیست که حکومتی را که با طالبان در کارزار سیاسی ا‌ست تقویت کنیم تا جلو ورود طالبان را از رهگذر سیاسی و نظامی بگیریم.”

یک بخش دیگر شورای رهبری اما کنار صلاح‌الدین ربانی مانده اند، آقای ربانی دو هفته پیش برخی اعضای جمعیت اسلامی را به معامله‌گری متهم کرد.

صلاح‌الدین ربانی به تاریخ ۱۸ جون گفته بود: “شماری از اعضای ارشد جمعیت اسلامی خلاف فیصله های خویش و خلاف تصامیم رهبری و ارزش‌های بنیادین خویش عمل کرده‌اند، نتیجه‌اش این شد که امروز خواسته‌های مشروع مردم مان را از دیگران گدایی می‌کنیم.”

در واکنش به این اقدام، جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی، عضویت عطامحمد نور، یونس قانونی، کلیم الله نقیبی، عبدالحفیظ منصور، واقف حکیمی، سید عنایت الله شاداب و عبدالستار مراد را به حالت تعلیق درآورد.

احمدضیا مسعود، معاون جمعیت اسلامی گفته که صلاح‌الدین ربانی هم‌چنان رییس جمعیت اسلامی است و حکومت در تبانی با برخی اعضای رهبری این حزب پس از مذاکرات فشرده، زمینه‌ی انشعاب جمعیت اسلامی را فراهم کرده ‌است.

بیشتر حزب‌ها در دو دهه‌ی پسین با پراکندگی، چند پارچه‌گی و گسست داخلی روبرو بوده اند و نتوانسته‌اند که در معادله‌های سیاسی با یک‌دستی درون سازمانی عمل کنند، از همین‌رو عکس دیگر کشورها، نقش حزب‌های افغانستان در تحولات سیاسی دو دهه‌ی پسین، ضعیف و کم‌رنگ پنداشته می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل