خبرهای تازه

صلح مهمتر از انتخابات؛ قانون «ورق قرآن» نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

جریان های سیاسی با تأخیر انتخابات ریاست جمهوری به شرط آغاز گفتگو های صلح موافق هستند.

محمد اسماعیل خان، عضو ارشد جمعیت اسلامی در گفتگو با آریانانیوز می گوید: “اگر انتخابات برای گفتگو های صلح با تأخیر روبرو شود، مشکل نیست و می خواهیم روند صلح هرچه خوبتر و بهتر به پیش رود.”

اما سیاسیون در مذاکرات خواهان یک تصویر روشن در مدت کوتاه هستند.

انوارالحق احدی، رییس جبهه ملی نوین افغانستان می گوید: “باید این گفتگو ها روشن و دقیق آن هم در مدت دو الی سه ماه باشد.”

شماری از احزاب سیاسی به این باور اند که در صورت تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کمیسیون هم بیشتر روی اصلاحات در این نهاد کار کند.

عبدالهادی ارغندیوال، رییس حزب اسلامی می گوید: “کمیسیون باید به فکر برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری باشد و روی اصلاحات در کار کمیسیون نیز تمرکز کند.”

براساس قانون اساسی افغانستان وظیفه رئیس جمهور در اول جوزای سال پنجم بعد از انتخابات پایان می‌یابد و انتخابات به منظور تعیین رئیس جمهور جدید در مدت سی الی شصت روز قبل از پایان کار رئیس جمهور برگزار می‌ شود.

کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری در 31 حمل سال آینده برگزار خواهد شد و اما حالا کمیسیون می گوید: هفته آینده تاریخ دقیق را اعلام خواهد کرد.

در تازه ترین مورد، عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: “اگر امکان داشته باشد ما به اساس همان زمان اعلام شده انتخابات را برگزار می کنیم اما مشکلات وجود دارد.”

در همین حال کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات را در تضاد با قانون اساسی می داند.

علی رضا روحانی، دبیر کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می گوید: “زمان انتخابات و تقویم انتخابات از صلاحیت کمیسیون انتخابات است اما باید قانون را در نظر داشته باشند.”

اما رییس کمیسیون انتخابات در پاسخ می گوید: قانون ورق قرآن نیست.

نهاد های ناظر انتخاباتی تغییر در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اشتباه بزرگ از سوی کمیسیون انتخابات  می دانند.

Trending

خروج از نسخه موبایل