رویداد های اخیر

طالبان: امریکا به تعهدات اش در توافقنامه دوحه عمل نکرده است

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۶, ۱۴۰۰)

گروه طالبان در واکنش به اعلام تاریخ خروج سربازان خارجی از افغانستان گفته که این کار امریکا خلاف توافقنامه دوحه است.

طالبان با نشر اعلامیه ای گفته اند این گروه نمی تواند به امریکایی ها باور کند، زیرا این کشور به تعهد خود عمل نکرده است.

طالبان افزوده که نقض توافقنامه دوحه راه را برای جنگجویان طالبان باز خواهد کرد تا اقدامات کنند و مسوولیت آن هم به دوش امریکا خواهد بود.

طالبان گفته اند که عدم رهایی زندانیان باقی مانده این گروه، ختم نکردن فهرست سیاه، ارتکاب بیش از ۱۲۰۰ تخطی و اکنون تعویق چند ماهه خروج از افغانستان تعهد شکنی امریکا است و سازمان ملل متحد و کشور هایکه در امضای توافقنامه دوحه حضور داشتند باید به امریکا فشار بیاورند تا نیروهای خود را به اساس توافق تا ماه می از افغانستان بیرون کند.

این گروه تاکید کرده اند که به هیچ صورت از داعیه استقلال کامل و اقامه نظام خالص اسلامی در افغانستان منصرف نمی شود و به راه حل مسالمت آمیز افغانستان متعهد است.

از سوی دیگر با وجود اعلام طالبان برای عدم شرکت در نشست استانبول، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده است که این نشست به تاریخ ۲۴ اپریل برگزار خواهد شد، سازمان ملل می گوید که تلاش می کند تا با جانب طالبان برای شرکت در این نشست گفت‌وگو کنند.

استیفان دوچاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در این مورد میگوید:”ما برای دستیابی به یک صلح پایدار با تمام طرف‌ها همکاری می‌کنیم. بنابرین اعلامیه هایی نشر خواهد شد. ما ده روز فرصت داریم. ما برنامه و دعوتنامه‌های خود را به حکومت افغانستان و طالبان اعلام کرده ایم،.خانم دیبرا لاینز معمولا با رهبری طالبان در تماس بوده است”.

طالبان همچنان گفته است که اعلام خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان نشان داد که امریکا تا حدی وضعیت افغانستان را درک کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل