رویداد های اخیر

طالبان با برگزاری دور دوم مذاکرات صلح در افغانستان مخالفت کرد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۵, ۱۳۹۹)

دفتر سیاسی طالبان در دوحه با پیشنهاد دولت افغانستان برای برگزاری دور دوم مذاکرات در داخل افغانستان اعلام مخالفت می‌کند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، در یک گفتکو با آریانا نیوز می‌گوید که بر بنیاد فیصله هییت‌های مذاکره کننده  دور دوم مذاکرات صلح در دوحه برگزار خواهد شد.

نعیم افزود که هر زمانی که اطمینان پیدا کند به دوام مذاکرات در افغانستان موافقه خواهند کرد.

نعیم در این باره گفت: ” قبل از اینکه تیم‌ها رخصت شوند در آنجا رهبران هردو تیم توافق کردند که دوباره مذارکرات در همین جا آغاز میشود، در آن وقت چرا آنها این سخن را به مطبوعات نمی گفت. آنجا توافق کرده  و حالا این سخن را میگوید.”

اما  رییس جمهمور غنی، در نشست امروزی کابینه، بر برگزاری دور دوم مذاکرات صلح در افغانستان پافشاری و اعلام آماده‌گی کرد.

در همین حال شورای عالی مصالحه می‌گوید که افغانستان به عنوان یکی از گزینه‌های برای میزبانی دور دوم مذاکرات میان افغان‌ها مطرح است.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی، در این باره گفت: ” حالا هم هر جا که ممکن باشد، من پشتر هم گفتم که یکی از گزینه های میتواند که داخل کشور باشد، امید وار استیم که مذاکرات خوب پیش برود. “

از سوی دیگر، مجلس سنا با اکثریت آرا فیصله کرد تا دور دوم مذاکرات صلح در یکی از بخش‌های افغانستان که خواست طالبان باشد، آغاز شود.

شماری از اعضای مجلس سنا می گویند این کار از یک سو استقلالیت دوطرف مذاکره کننده را روشن می سازند و از طرف دیگر جلو مداخله های کشور های مخالف صلح گرفته می شود.

گلالی اکبری، یک عضو مجلس سنا، در این باره گفت:”ما از تیم‌های مذاکره کننده حامیان صلح افغانستان می خواهیم که مرکز مذاکره در افغانستان باشد و هر ولایتی که طالبان می خواهد مذاکره آغاز شود تا بتوانند بدون مداخله این روند به گونهء درست به پیش برود.”

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان همزمان با توقف مذاکرات در دوحه می‌گوید که  ضرورت به یک تفاهم سیاسی، کاهش خشونت‌ها و آتش بس همچنان به گونه فوری باقی مانده و الزامی است که تاخیری در تجدید گفتگوها نباشد و مطابق توافق گفتکوهای صلح در ۵ جنوری از سرگرفته شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل