رویداد های اخیر

طالبان به ترجمانان افغان: در وطن بمانید و خدمت کنید

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۷, ۱۴۰۰)

در حالی‌ که هزاران ترجمان و کارمند نیروهای خارجی از وجود تهدیدها در برابر خود شان با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، ابراز نگرانی کرده‌اند، اما طالبان امروز (دوشنبه ۱۷جوزا) در یک خبرنامه گفته اند که این افغانان می‌توانند زنده‌گی عادی شان را به‌پیش ببرند و طالبان کاری با آنان، ندارند.

درخبرنامه طالبان آمده است که در بیست سال گذشته شماری زیادی از افغان‌ها فریب خورده بودند و درکنار نیروهای خارجی کار نمودند و اکنون با خروج نیروهای خارجی نگران جان شان هستند و می‌خواهند که از کشور فرار کنند.

در خبرنامه آمده است که:”به همه‌ی این افراد از سوی امارت اسلامی خبر داده می‌شود که باید با ابراز پشیمانی بر گذشته‌ی شان، در آینده چنین راهی را اختیار نکنند که خیانت با اسلام و کشور دانسته می‌شود.”

طالبان به این ترجمانان اطمینان داده اند که اکنون تهدیدی در برابر آنها نیست.

طالبان درخبرنامه گفته اند:” هیچکسی از کشور فرار نه کند، امارت اسلامی با آن‌ها کار ندارد، بلکه دعوت می‌دهد که به زندگی عادی شان برگردند و اگر در رشته‌ای تخصص دارند به کشور خود خدمت نمایند. از طرف ما تهدیدی به آن‌ها متوجه نیست.”

گروه طالبان گفته اند که زمانی این افراد را دشمن می‌پنداشتند که با نیروهای خارجی همکار بودند و هرگاه از آنها جدا شوند به صفت یک افغان عادی زنده‌گی کنند، هیچ مشکلی برای شان پیش نخواهد آمد.

طالبان گفته اند که :”اگر کسی تهدیدی را به جان خود بهانه می‌گیرد و برای رفتن به خارج کیس سازی جعلی می‌نماید، این مشکل خود اوست، نه مشکل طالبان.”

هفته گذشته بریتانیا اعلام کرد به هزاران کارمند افغان که با نظامیانش همکاری کرده‌اند اقامت می‌دهد.

این درحالی است که نگرانی‌ها از امنیت جانی کارمندان افغان نظامیان خارجی مستقر در کشور، پس از خروج این نیروها افزایش یافته است.

به تاریخ ۶ جون جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا هم گفته بود که کشورش پیش از خروج نیروهایش از افغانستان در ماه سپتامبر، به سرعت در حال برنامه‌ریزی برای خارج‌کردن آن عده از شهروندان افغانستان است که برای نیروهای امریکایی کار کرده‌اند.

به گفته‌ی او، در حال حاضر شمار قابل توجهی از مترجمان و دیگر کسانی که برای آمریکا کار کرده‌اند، در معرض خطر حملات طالبان قرار دارند.

طبق یک برنامه‌ی ویژه حدود ۱۸ هزار شهروند افغان برای مهاجرت به آمریکا درخواست داده‌اند، اما این روند عملا جریان نداشته و متقاضیان سال‌ها منتظر ویزا بوده‌اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل