اخبار ویژه

طالبان: به مرحله مذاکره در مورد آتش‎ بس نرسیده ایم

Published

on

(Last Updated On: میزان ۲۲, ۱۳۹۹)

طالبان میگوید که گفتگوهای صلح جاری در دوحه به مرحله ای نرسیده است که در مورد «آتش‌بس» مذاکره شود.

محمد نعیم سخنگویی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه ای با گلف تایمز گفته است: “آتش‌بس در افغانستان یک موضوع بسیار مهم است اما ما تا هنوز به این مرحله نرسید ایم تا در این مورد بحث کنیم. تا هنوز گام های نخستین بسوی مذاکرات برداشته نشده است.”

او هم چنان افزود که دو طرف تا هنوز گفتگوهای رسمی را آغاز نکرده اند، “ما به مرحله آتش‌بس نرسیده ایم. ما در مورد طرزالعمل بحث می‌کنیم.”

نعیم اظهار کرده است: ” ما تا هنوز در مورد موضاعاتی که موانع خلق می‌کند مذاکره نکرده ایم. من امیدوارم که بتوانیم پیشرفت کنیم. اما یک چارچوپ زمانی مشخص شده نمی‌تواند اما امیداریم در این راستا پیشرفت کنیم.”

با وجود افزایش سریع سطح خشونت در طی دو ماه گذشته و حملات جاری در هلمند، سخنگوی طالبان گفت که این گروه برای رسیدن به صلح و مصالحه صادق است، ” ما ثابت کرده ایم. ما ۱۸ ماه با امریکا مذاکره کردیم و به نتیجه ای رسیدیم. هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا صلح در کشور تامین شود. ما پیشرفت خواهیم کرد.”

نعیم در مورد حقوق زنان و فقه که قرار است در گفتگوهای میان افغان‌ها مذاکره شود گفت: ” ما تا هنوز آجندای مذاکره را مشخص نکرده ایم. یک بار آجنده مشخص شود، ما میتوانیم در مورد موضوعات مذاکرات صحبت کنیم.

وی گفت: ” ما زمان داریم و باز هم تاکید میکنم که سیاست ما این است که در امور کشورهای دیگر مداخله نکنیم. همچنان از کشورهای دیگر نیز توقع داریم که در امور افغانستان مداخله نکنند.”

نعیم همچنان گفت طالبان امیدوار است که صرف نظر از نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا که در سوم نوامبر برگزار میشود، توافق دوحه همچنان پابرجا بماند.

وی افزود: “ما با یک نفر نه بلکه با دولت امریکا توافق‌ کرده ایم. ما فکر میکنیم امریکا در پی خروج از افغانستان است. آنان توافق را برای منافع مردم و کشورش به امضا رسانده است. امیدواریم تمام رهبران سیاسی امریکا متوجه اهمیت توافق صلح باشند و هیچ چیزی تغییر نکند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل