Connect with us

رویداد های اخیر

طالبان حکومت غنی را تنها مانع فرا راه صلح می‌دانند

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۱۰, ۱۳۹۹)

طالبان حکومت رییس جمهور غنی را یگانه مانع بر سر راه صلح در کشور می‌دانند.

شیر محمد عباس ستانکزی معاون هیات مذاکره کننده طالبان در سفر به مسکو می گوید که اگر رییس جمهور غنی از قدرت کنار برود آنان حاضر هستند که با حکومت جدید کار کنند.

آقای ستانکزی می‌گوید طالبان با امریکا روی ایجاد دولت جدید اسلامی از بهر پایان دادن به نظام جمهوری اسلامی که در راس آن رییس جمهور غنی قرار دارد، توافق کرده اند.

آقای ستانکزی گفته است: ” گفتگوهای صلح برای پایان حکومت اشرف غنی و ایجاد دولت اسلامی جدید جریان دارد. طالبان با امریکا روی «حکومت جدید اسلامی افغانستان» به توافق رسیده است.”

این چهره سیاسی می افزاید که کابل در روند صلح مانع ایجاد می‌کنند، زیرا ارگ به درستی میفهمد که با پیشرفت در مذاکرات صلح نظام کنونی از بین می‌رود.

عباس ستانکزی افزوده است: “مقام های حکومت افغانستان به صلح صادق نیستند و نمی خواهند که صلح بیاید، چون در نتیجه صلح حکومت اسلامی می‌آید و حکومت محمد اشرف غنی از بین می رود، بنا آنها در مقابل صلح سنگ اندازی میکنند.”

در همین حال ریاست جمهوری می‌گوید که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا با رییس‌جمهور غنی درباره تعهدات این کشور به همکاری پایدار با افغانستان و بازنگری توافق‌نامه دوحه، گفتگو کرده است.

وزارت خارجه امریکا  درکنار تاکید بر صلح در افغانتسان از همه طرف های سیاسی هم میخواهد که از فرصت کنونی برای صلح استفاده کنند.

کابل هرچند پیشتر تغییر نظام جمهوریت را یکی از خواب های طالبان و موضوع بعید گفته بود، اما به تازگی برخی اعضای هیات مذاکره کننده جمهوری هم بدون توافق روی حکومت موقت دست یابی به صلح را نا ممکن گفته اند.

سیاسیون می‌گویند که سفرهای طالبان به منطقه و تماس های پی هم کابل واشنگتن سایه روی روند مذاکرات صلح میان افغانان گذاشته است.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!