اخبار ساحوی

طالبان درخواست آتش بس را رد و میگویند در مذاکرات میان افغانی آنرا بحث میکنند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

طالبان به درخواست ها برای آتش بس می گویند این موضوع درگفتگوهای میان افغانی به بحث گرفته خواهد شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درگفتگو با یک رسانه سوری هشدارمیدهد که اگر ۵هزار زندانی شان ازسوی حکومت افغانستان رها نشوند؛ گزینه بعدی ادامه جنگ خواهد بود.

ریاست جمهوری دریک خبرنامه می گوید که درنشست اخیر شورای امنیت، تاکید شده که باید رهایی زندانیان طالب بربنیاد کارشیوه حکومت ادامه بیابد؛ دراین خبرنامه اما آمده است که روند رهایی زندانیان ازسوی طالبان با ابهاماتی روبرو است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، می گوید: “من بالای طالبان صدا می‌کنم که به این خواستۀ برحق سازمان ملل‌متحد، کشورهای منطقه و مردم افغانستان پاسخ مثبت دهند، جنگ را متوقف سازند و آتش‌بس کنند.”

اما سهیل شاهین، سخنگوی دفترسیاسی طالبان، در گفتگو با یک رسانه می گوید که آتش بس از موضوعات مورد بحث در گفتگوهای بین الافغانی خواهد بود.

شاهین می گوید که اگر ۵هزار زندانی این گروه آزاد نشوند؛ گزینه دوم ادامه جنگ خواهد بود.

او می گوید: “اگر آنها می خواهند که مسئله صلح را از راه سیاسی حل کنند، این شیوه درست آن است در غیر آن راه دیگر آن رویکرد نظامیست که آنها ۱۸ یا ۱۹ سال به آن متوسل شدند، اما چیز بدست نیاوردند”.

از سویی هم رونالد کوبیا، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا برای افغانستان از تبادلۀ زندانیان استقبال کرده می گوید: “آزادسازی زندانیان با کاهش خشونت بهتر است؛ اما این روند با برقراری آتش‌بس بیشتر قابل قبول خواهد بود.

پیش از رهایی کامل زندانیان طالبان و حکومت افغانستان، گفتگوهای میان افغانی باید آغاز شود”. تاهنوز ۳۶۱ تن زندانی طالب ازسوی حکومت و ۲۰ زندانی وابسته به حکومت از سوی طالبان رها شده اند؛ اما دوطرف درباره افراد رها شده پرسش های دارند.

به همین منظور روند رهایی زندانیان ازسوی دوطرف متوقف است.

Trending

خروج از نسخه موبایل