خبرهای تازه

طالبان در مسکو: آماده گفتگو با حکومت کابل نیستیم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

هیئت  مذاکره کننده طالبان در مسکو می گویند که آماده گفتگو با حکومت کابل نیستند.

در پایان نشست صلح مسکو اعضای هیات مذاکره کننده طالبان هر نوع گفتگو با حکومت افغانستان را رد کردند.

محمد عباس استانکزی یکی از اعضای این هیات تاکید ورزید که حکومت وحدت ملی مشروعیت ندارد و آنها با امریکایی ها مذاکره خواهند کرد.

آقای عباس گفت: “نشست  مسکو برای آغاز گفتگو های مستقیم با حکومت افغانستان برگزار نشده است زیرا ما این حکومت را به رسمیت نمی شناسیم، چرا که با رای مردم نیامده است.”

نشست مسکو همزمان با تلاش های زلمی خلیل زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان آغاز شده است ، وزارت خارجه امریکا هم‌چنان در این اعلامیه نگاشته‌است که خلیل‌زاد در سفر دوم اش به کابل  امیدوار است که حکومت افغانستان و طالبان در پیوند به گزینش هیئت با صلاحیت‌شان از بهر گفتگوهای صلح، گام‌های منظمِ بردارند. اما نماینده طالبان خروج کامل نیرو های امریکایی را شرط نخست میدانند.

آقای عباس بیان داشت: “ما حاظر هستیم تا با حکومت افغانستان نیز گفتگو کنیم اما اول باید امریکا برنامه خروج سربازان خود را آغاز کند. امریکا در این مورد باید تضمین جهانی بدهد.”

در نشست مسکو نمایندگان ازبکستان، ایران ، ترکمنستان ، پاکستان ، روسیه و شورای عالی صلح افغانستان حضور داشتند.

در همین حال برخی از آگاهان سیاسی در مورد این نشست چنین ابراز نظر می کنند.

نصرت الله حقپال،  آگاه امور سیاسی گفت: “چیزیکه مهم است ، به اطمینان گفته می توانیم روسیه در امور افغانستان حتا در بالای طالبان انقدر حاکمیت ندارد که بدون رضایت و هماهنگی امریکا کاری قابل ملموسی انجام دهد.”

این مقام طالب همچنان ادعا می کند که امریکایی ها در جنگ افغانستان از سلاح های کیمیاویی استفاده می کنند.

نماینده طالبان همچنان گفت: “هر روز در افغانستان از هر دو طرف کشته می شوند. در این جنگ از هر نوع سلاح استفاده می شود مانند سلاح سبک و سنگین و حتا از سلاح های کیمیاوی در برابر افغان ها استفاده می شود.”

تا اکنون امریکا و حکومت افغانستان در مورد این ادعا واکنش نشان نداده اند اما نهاد های مدافع حقوق بشری همواره طالبان را به کشتار غیر نظامیان متهم کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل