Connect with us

اخبار ساحوی

طالبان شهر غزنی را تصرف کردند

منتشر شده

در

(Last Updated On: اسد ۲۱, ۱۴۰۰)

یک عضو شورای ولایتی غزنی به آریانانیوز  تایید میکند که شهر غزنی در نتیجه یک معامله پنهانی میان طالبان و داوود لغمانی، والی این ولایت به تصرف جنگجویان طالبان در آمده است.

این درحالی است که بامداد امروز گروه طالبان از چندین استقامت بالای مرکز شهر غزنی حمله کردند و مقام ولایت، فرماندهی پولیس و ریاست امنیت ملی را تصرف کردند.

در نوارهای تصویری که در رسانه‌های اجتماعی دست بدست می‌شوند، دیده می‌شود که کاروان  موترهای والی غزنی از چندین ایست بازرسی طالبان گذشته و جنگجویان طالب او را در میدان وردگ همراهی می کنند. 

امان الله کامرانی،عضو شورای ولایتی غزنی، در این باره گفت:” ولایت غزنی در نتیجه یک معامه پنهانی میان والی غزنی و گروه طالبان سقوط شد. والی غزنی محمد داوود لغمانی در هماهنگی طالبان به کابل فرار کرد. “

از سوی دیگر وزارت امور داخله تایید می‌کند که والی غزنی و معاون وی در ولایت میدان وردگ بازداشته شده است.

میروییس ستانکزی، سخنگوی وزارت امور داخله، در این باره گفت:” والی ولایت غزنی با معاون و دیگر همراهان اش در مربوطات ولایت میدان وردگ توسط منسوبین پولیس امنیت داخلی وزارت امور داخله دستگیر شد.”

مقام‌های بلندپایه حکومتی هرچند از دست رفتن شماری از مناطق را تایید می‌کنند ولی هشدار می‌دهند که جنگجویان طالب و همدستان شانرا را زمین‌گیر خواهد کرد.

بسم الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی، در این باره گفت:” تعهد ما در برابر مردم و خداوند همین است که ما از خاک و مردم خود دفاع می‌کنیم. تلاش‌ها و مبارزه نیروهای افغان قابل ستایش است.”

هبت الله علی‌زی، رییس ستار ارتش کشور در این باره گفت:” اطمینان می‌دهم که وظیفه ام را به درستی انجام می‌دهم. طالبان باید از شکست شان در قندهار پند بگیرند. در بیشتر مناطق فرمانده‌هان شان را از دست دادند. این گروه را شکست میدهیم.”

جنگجویان طالب هرچند تعهد سپرده بودند که بر مراکز ولایت‌ها حمله ور نمی‌شوند، اما این گروه توانست که در 15 روز اخیر مراکز ولایت‌های  نیمروز، کندز، بغلان، جوزجان، سمنگان، غزنی، تخار، سرپل، بدخشان و فراه را تصرف کرده است.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی، در این باره گفت:” درست است که بعضی جاها را از دست داده ایم ولی مردم هنوز هم در کنار ما است. ما قدرت داریم.”

منابع محلی از ولایت های بادغیس و غور می‌گویند که طالبان از چندین استقامت بر مراکز این ولایت ها حمله کردند.

از سوی دیگر، در کندهار، هلمند و هرات نیز درگیری‌های شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی جریان دارد.

به اساس گزارش‌ها این گروه حملات شان را شدت بخشیده و زندان مرکزی کندهار را تصرف کرده است.

با این همه منابع در ولایت جوزجان می‌گویند که یارمحمد دوستم پسر مارشال دوستم با شماری از نیروهای اش پس از حدود یک هفته محاصره در منطقه یتیم تاق جوزجان توسط نیروهای هوایی به شهر مزار شریف انتقال داده شده است.

 پیش از این رییس جمهور غنی در سفرش به ولایت بلخ اطمینان داده بود که گروه طالبان را شکست خواهد داد.

اخبار ساحوی

ترکیه در گزارش حقوق بشر امریکا را به استانداردهای دوگانه در مورد غزه متهم کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه روز چهارشنبه (۵ثور) ایالات متحده را به داشتن استاندارد‌های دوگانه در حوزه حقوق بشر متهم کرده و از ناتوانی وزارت خارجه این کشور در انعکاس جنایات اسرائیل در جنگ غزه انتقاد کرد.

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه ترکیه آمده است: «ما عمیقا از اینکه بحران انسانی در جنګ غزه در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا منعکس نشده است، نگران هستیم. این گزارش با انگیزه‌های سیاسی و به دور از بی طرفی نگارش شده است. ما از واشنگتن می‌خواهیم به استاندارد‌های دوگانه خود در این زمینه پایان بخشد.»

وزارت خارجه ترکیه در ادامه امریکا را متهم به ارتباط با شبه نظامیان کُرد سوری متهم کرد؛ گروه که از سوی انقره تروریستی محسوب می‌شود.

انقره در پایان گزارش با محکوم کردن جنگ اسرائیل در غزه، خواستار استقرار آتش بس فوری شد.

این بیانیه همچنین حمایت همه جانبه و بی، چون و چرای کشور‌های غربی از تل آویو در این جنگ را مورد انتقاد قرار داد.

Continue Reading

اخبار ساحوی

رئیس جمهور ایران برای بهبود روابط برای سفر سه روزه وارد پاکستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۳)

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران صبح امروز (دوشنبه، ۳ثور) در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی وارد پایتخت پاکستان شد.

رسانه‌های وابسته به ایران گزارش داده اند که  این سفر سه روزه  با محوریت توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجارتی، گفتگوهای دو جانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای با عالی‌ترین مقام‌های پاکستان انجام می‌شود.

قرار است طی این سفر رئیس جمهور ایران با آصف‌علی زرداری، رئیس جمهور آن کشورنیز  دیدار کند.

از سوی هم در گزارش رسانه‌های ایرانی آمده است که قراراست در جریان سفر رئیس جمهور ایران به کشور پاکستان « تعدادی سند همکاری میان دو کشور در زمینه‌های تجارتی، صحت، اقتصادی، امنیتی، قضایی و زراعتی» از سوی وزیران مربوطه و در حضور سران دو کشور امضاء شود.

این سفر تنها سه ماه پس از حمله ایران به نقاطی در خاک ایالت بلوچستان پاکستان و حمله متقابل پاکستان به نقاطی در ایالت سیستان و بلوچستان ایران انجام شده است.

Continue Reading

اخبار ساحوی

وزیر خارجه ایران در باره حادثه اصفهان: اشیا در هوا مانند بازیچه اطفال بود، دخالت اسرائیل ثابت نشده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱, ۱۴۰۳)

وزیر امور خارجه ایران روز جمعه اعلام کرد که تهران در حال تحقیق درباره حادثه اصفهان بوده و تا کنون ارتباط آن با اسرائیل ثابت نشده است.

به گزارش رویترز، حسین امیرعبداللهیان به تلویزیون امریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» گفت که اشیا از داخل ایران بلند شدند و قبل از سرنگونی چند صد متر را در هوا پیمودند.

امیرعبداللهیان گفت: «آنها… بیشتر شبیه اشیایی هستند که بچه های ما با آن بازی می‌کنند، نه طیاره‌های بدون سرنشین.»

وی با بیان اینکه ایران در حال بررسی این موضوع است، گفت: «برای ما ثابت نشده است که بین اینها و اسرائیل ارتباطی وجود دارد.»

رسانه ها و مقامات ایرانی گزارش داده اند که انفجارهای اوایل روز جمعه در اصفهان ناشی از هدف قرار دادن سه طیاره بدون سرنشین بود. آنها از این حادثه به‌عنوان حمله «نفوذی‌ها» یاد کرده اند.

امیرعبداللهیان هشدار داد که اگر اسرائیل انتقام بگیرد و علیه منافع ایران اقدام کند، پاسخ بعدی تهران فوری و در سطح بزرگ خواهد بود.

او گفت: «اما در غیر این صورت، کار ما تمام است. موضوع به پایان رسیده است.»

به گزارش رویترز، به نظر می‌رسد این حمله یک پایگاه نیروی هوایی ایران را در نزدیکی شهر اصفهان، در مرکز این کشور هدف قرار داده است، اما خسارات عمده وارد نکرده است.

اسرائیل درباره این حادثه چیزی نگفته است. انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده تصریح کرده که ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نداشته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!