جهان

طرف های درگیر در سودان به آتش بس هفت روزه توافق کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۱, ۱۴۰۲)

حملات هوایی و تبادل آتش توپخانه روز شنبه پایتخت سودان را تکان داد و مردان مسلح سفارت قطر را غارت کردند حتی در شرایطی که جنرال‌های متخاصم این کشور به یک آتش بس کوتاه بشردوستانه موافقت نمودند.

ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک پس از گفتگو در جده اعلام کردند که با درگیری شدید در خرطوم، طرف‌های رقیب بر سر یک آتش بس هفت روزه که از عصر روز دوشنبه ۲۲ می آغاز می شود، به توافق رسیدند.

این در حالی است که چندین آتش بس اعلام شده از زمان آغاز جنگ پنج هفته پیش نقض شده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است که برخلاف آتش‌بس‌های قبلی، توافقی که در جده به دست آمده توسط طرف‌های درگیر امضا شد و توسط یک میکانیزم نظارتی آتش‌بس مورد حمایت امریکا-سعودی و جامعه بین‌المللی پشتیبانی خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که گفتگوهای بعدی بر گام‌های لازم بیشتر برای بهبود شرایط امنیتی و بشری برای غیرنظامیان تمرکز خواهد کرد مانند تخلیه نیروها از مراکز شهری، از جمله خانه‌های غیرنظامیان، تسریع رفع موانع برای حرکت آزادانه غیرنظامیان و فعالان بشردوستانه، و توانمند ساختن کارمندان عمومی برای از سرگیری وظایف عادی خود.

جنگ بر سر قدرت بین عبدالفتاح البرهان، رییس اردوی سودان و محمد حمدان دقلو، معاون سابق او که رهبری نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی را بر عهده دارد، در پانزدهم اپریل آغاز شد.

این جنگ صدها نفر را که بیشتر آنها غیرنظامی هستند کشته و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.

سازمان ملل متحد نسبت به وخامت سریع وضعیت بشردوستانه در سودان هشدار داده است، کشوری که حتی بدون جنگ در آن از هر سه نفر یک نفر وابسته به کمک بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل