جهان

طیاره بی‌پیلوت اسرائیلی معاون رئیس حماس را در بیروت هدف قرار داد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۱۳, ۱۴۰۲)

معاون دفتر سیاسی حماس و دو قوماندان دیگر این گروه در نتیجه یک حمله در لبنان کشته شدند. حماس این حمله را شدیدا محکوم کرده و گفته است که این حمله مقاومت آن‌ها در جنگ با اسرائیل را پایان نخواهد داد.

حزب‌الله لبنان هم آن را حمله به حاکمیت ملی لبنان خوانده و تاکید کرده است این اقدام را بی‌ پاسخ نخواهد گذاشت.

اسرائیل رسماً مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است و اما گفته که حمله بر صالح العاروری، حمله علیه لبنان و گروه حزب‌الله نبوده است.

بر بنیاد گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، یک طیاره بی‌پیلوت اسرائیلی یک دفتر مربوط به حماس را در منطقه المشرفیه هدف قرار داد که در نتیجه آن شش تن کشته و یازده تن دیگر زخمی شدند. صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در میان جان باخته‌گان است.

حماس این حمله را شدیداً محکوم کرده است، رئیس دفتر سیاسی حماس قتل صالح العاروری را یک اقدام تروریستی بزدلانه و نقض حاکمیت ملی لبنان‌ خوانده است، اما تاکید کرده که این حمله مقاومت آن‌ها در جنگ با اسرائیل را پایان نخواهد داد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس می‌گوید: «العاروری و دیگر برادران ما بر اثر ترور و تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. این جنایت آشکار بار دیگر وحشی‌‌گری که اشغالگران علیه مردم ما انجام می‌دهند را نشان می‌دهد. این هم‌چنان نقض حاکمیت لبنان است که نشان دهنده گسترش دامنه تجاوز اسرائیل به مردم و ملت ما است. اشغالگر مسئول هرگونه عواقبی است.»

صدراعظم لبنان وقوع این حمله را محکوم کرده و آنرا جنایت جدید اسرائیل خوانده است. نجیب میقاتی هشدار داده که اسرائیل می‌خواهد لبنان را به جنگ بکشاند.

هم‌زمان حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ اعلام کرد که قتل العاروری تهاجمی جدی به لبنان، مردمش، امنیت و حاکمیت ملی این کشور است. حزب‌الله تاکید کرده این اقدام را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

در همین حال، مشاور صدراعظم اسرائیل می‌گوید که کشورش مسئولیت این حمله را به عهده نمی‌گیرد اما به گفته او هر کسی که این حمله را انجام داده باید روشن باشد که این حمله بر حکومت لبنان نیست.

مارک ریگوف، مشاور صدراعظم اسرائیل می‌گوید: «من این گزارش‌ها را دیده‌ام، اسرائیل مسئولیت این حمله را به عهده نمی‌گیرد اما هر کسی که این حمله را انجام داده باید روشن باشد که این حمله بر حکومت لبنان نیست و حتی این حمله بر گروه حزب‌الله نیست.»

پس از این حمله هزاران فلسطینی در رام‌الله در کرانه باختری تظاهرات گسترده‌ را راه‌اندازی نموده و ترور معاون رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم کردند.  در همین حال سازمان ملل متحد این حمله را بسیار نگران کننده خوانده و از طرف‌های درگیر خواسته است تا در برابر هم خویشتنداری کنند.

فلورنسیا سوتونینو، معاون سخنگوی سرمنشی ملل متحد می‌گوید: «به دلیل تشدید تنش‌ها و شکنندگی اوضاع در منطقه، ما خواهان خویشتنداری حداکثر از همه طرف‌ها هستیم. ما هیچ‌گونه اقدام عجولانه‌ که باعث تشدید خشونت‌ها شود را نمی‌‌خواهیم.»

العاروری یکی از اعضای بلند رتبه و مهم نظامی و سیاسی گروه حماس بود که نقش عمده‌ای در تاسیس لوای «عزیزالدین قسام» شاخه نظامی حماس داشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل