اخبار ویژه

عبدالله: افغانستان و پاکستان برای مبارزه با تهدیدهای مشترک کار کنند

Published

on

(Last Updated On: میزان ۸, ۱۳۹۹)

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، امروز(سه‌شنبه، ۸ میزان) در سخنرانی در انستیتیوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد گفت که افغانستان و پاکستان با تهدیدهای مشترک از جمله افراط‌گرایی، هراس‌افگنی و ویروس کرونا روبرو اند.

در اعلامیه شورای عالی مصالحه ملی آمده است که آقای عبدالله آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان را یک فرصت تاریخی و مهم عنوان کرده و گفته است که از این فرصت باید برای پایان بخشیدن به جنگ و تامین صلح پایدار و باعزت در داخل و بیرون افغانستان استفاده شود.

آقای عبدالله تاکید کرده است که افغانستان به هيچ گروه هراس افگنی اجازه نمی‌دهد تهديدی برای ملت‌های ديگر خلق کنند.

وی افزوده است:  “اکنون فرصت آن رسیده تا ملت‌های ما در انتخاب‌های استراتیژیک خود تجدید نظر نمایند؛ چشم‌اندازه‌ تازه‌ای را به معرفی بگیرند؛ مشکلات و منافع مشترک را به بحث بگیرند و این را بدانند که صلح و ثبات در افغانستان یا در هر کشوری در جغرافیای جنوب و مرکز آسیا می‌تواند پیامدهای مثبتی برای همسایگان و همگرایی منطقه‌ای داشته باشد.”

رییس شورای عالی مصالحه ملی تاکید کرده است: “ما مسوولیت داریم تا در راه ایجاد اجماع و سازمان‌دهی تلاش‌های مشترک برای تقویت آشتی ملی و پایان بخشیدن به جنگ در افغانستان از طریق یک راه حل سیاسی عادلانه، فراگیر و با عزت تلاش نماییم. برای انجام این کار، این اصل را نیز نباید فراموش کنیم که افغانستان امروز افغانستان ۱۹۹۶ یا ۲۰۰۱ نیست. افغانستان امروز جوان و متکثراست.”

در همین حال در این نشست شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر پشتیبانی کشورش از مذاکرات صلح گفت که هیچ راه حل نظامی وجود ندارد، “تنها راه و بهترین راه برای پایان وضعیت کنونی در افغانستان، دست‌یابی به یک توافق سیاسی است.”

آقای قریشی با بیان اینکه اسلام‌آباد به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام و باور دارد، تصریح کرد که تنها افغان‌ها می‌توانند در مورد آینده کشور شان تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه پاکستان ابراز کرد که برای گسترش تجارت و ترانزیت در منطقه، اتصال آسیای جنوبی به آسیای مرکزی و توسعه و رشد اقتصادی میان کشورها و ملت‌های منطقه، تامین صلح و ثبات در افغانستان ضروری است.

آقای قریشی با تاکید بر احترام و درک متقابل در روابط میان دو کشور گفت: “سفر رییس شورای عالی مصالحه به اسلام‌آباد یک پیشرفت مهم در روابط میان دو کشور است و باید با انتباه از تجارت گذشته به گشودن فصل تازه در روابط میان اسلام‌آباد و کابل تمرکز کنیم.”

Trending

خروج از نسخه موبایل