خبرهای تازه

عبدالله: باید از دست یافتن هراس‌افگنان به پناه‌گاه‌های امن جلوگیری شود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور در پنجمین نشست تعامل و اعتماد سازی در آسیا «سیکا» گفت که مردم افغانستان صلح می خواهند و اهمیت صلح را نه تنها برای کشورخود بلکه برای منطقه و فراتر از آن درک می کنند.

نشست سیکا با حضور سران ۲۰ کشور آسیایی امروز(شنبه، ۲۵ جوزا) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد. 

رییس اجرایی کشور در این نشست بر مبارزه عیله هراس افگنی و همکاری نزدیک کشورهای منطقه و جهان تاکید کرد و گفت: “باید دهشت افگنان را از دست یافتن به پناهگاه‌های امن و وسایل فعالیت‌های دهشت‌افگنانه محروم سازیم. برای تحقق این هدف باید همکاری‌های منطقه یی و بین‌المللی را افزایش دهیم چون هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند مشکل دهشت‌افگنی را حل کند.”

آقای عبدالله همچنان بر همکاری‌ کشورهای منطقه برای دست یافتن به امنیت و رفاه کشورهای منطقه تاکید کرد.

طرح ایجاد کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا «سیکا» در اکتبر‫ ۱۹۹۲‬ میلادی از طرف «نورسلطان نظربایف» رییس جمهور پیشین قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این نهاد در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

سیکا در حال حاضر ۲۲ عضو دارد و کشور های افغانستان، ایران، پاکستان، قزاقستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند نیز از جمله اعضای آن هستند.

Trending

خروج از نسخه موبایل