اخبار ساحوی

عبدالله در حال تهیه متن نهایی بسته پیشنهادی برای رییس جمهور مبنی بر سهم اش در قدرت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

منابع نزدیک به عبدالله می‌گویند که این متن پیشنهادی حاوی خواست های متحدان عبدالله است، که در آن خواستار نقش تعین کننده در روند صلح، سهم در تعین ۵۰ درصد کابینه و مقرری والیان ولایت هائیکه در آن رای بیشتر آورده است، میباشد.

منابع می‌گویند این طرح به اساس رد پیشنهاد صلاحیت اجرایی عبدالله از سوی اشرف غنی زیر چطر یک توافق سیاسی عملی می گردد.

یک منبع نزدیک به عبدالله می‌گوید رهبر دسته ثبات و همگرایی با متحدانش سرگرم ساختن متن نهایی برای توافق با ارگ از رهگذر شکل گیری حکومت همه شمول اند – متن که سپیدار می خواهد زیر چطر یک توافق سیاسی از سوی دو طرف عملی گردد. موارد درشت این متن که به آریانا نیوز درز کرده، چنین آمده است.

تمام تصامیم در شورای مصالحه جمعی گرفته شود اما نقش تعیین کننده در روند صلح از صلاحیت های عبدالله باشد. رییس جمهور غنی باید ۵۰ درصد کابینه را در اخیتار عبدالله و متحدانش قرار دهد. مقرری والیان د ولایاتیکه آرای دسته انتخاباتی ثبات و همگرای به تناسب دولت ساز، بلند بود باید در اختیار عبدالله باشد.

اگاهان می گویند، حل شدن بحران سیاسی باعث می شود که افغانستان به سه اولویت، برگشتاندن یک میلیارد دالر از کمک های امریکا، آغاز مذاکرات صلح میان افغانان و تمرکز بیشتر روی مبارزه با ویرس کرونا؛ بیشتر متمرکز شود.

شهروندان نیز می خواهند تنش ها میان ارگ و سپیدار هرچه زودتر پایان یابد، زیرا ختم این تنش ها می تواند دریچه تازه ی را در حکومت داری باز کند که منتج به آمدن صلح در کشور نیز شود.

پس از فشار های آمریکا مبنی بر یکجا شدن سیاسیون افغان، حالا ارگ و سپیدار می خواهند هرچه زودتر این تنش ها را از راه گفتگو، حل کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل