خبرهای تازه

عبدالله در طرح جدید اش خواهان حکومت همه شمول و ابطال نتیجه انتخابات است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

عبدالله عبدالله درطرح تازه خواهان شکل دهی حکومت همه شمول بربنیاد یک توافق سیاسی است و برباطل شدن نتیجه انتخابات تاکید دارد. سپیدار انتظار دارد تا ارگ با پذیرفتتن این طرح به بحران سیاسی خاتمه دهد.

امید میثم، سخنگوی عبدالله، می گوید: “نتیجه غیرواقعی و منازعه‌برانگیز انتخابات کشور را به سمت بحران سوق داد، برای بیرون رفت از وضعیت کنونی نیاز به توافق سیاسی است، ما بالای یک طرح کار می‌کنیم که حکومت مشارکتی ایجاد شود.”

اما منابع نزدیک به محمد اشرف غنی می گویند که آقای غنی مایل است تا عبدالله عبدالله با سهم ۴۰ الی ۵۰ درصدی در قدرت و با صلاحیت های ویژه رهبری شورای مصالحه را بگیرد؛ اما با هرگونه توافق سیاسی خارج از نتیجه انتخابات مخالف است.

نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه، می گوید: “در شرایط کنونی اختلاف های سیاسی خیلی زیان بار است”.

از سوی دیگر گلبدین حکمتیار که در انتخابات ریاست جمهوری درجایگاه سوم قرار داشت، از هرگونه توافق بر تقسیم قدرت میان اشرف غنی و عبدالله هشدار میدهد.

فضل الهادی وزین، عضو رهبری حزب اسلامی، می گوید: “ما تجربه تقسیم قدرت را دیدیم، بار دیگر اگر چنین کاری شود مردم با بحران های دیگری روبرو خواهند شد”.

گروه بین‌المللی بحران نیز در گزارش تازه ای گفته است که حکومت افغانستان دچار اختلافات درونی و به عدم هماهنگی روبرو است و فعالیت مخالفان مسلح نیز تشدید شده است.

در گزارش آمده است که اگر این تنش‌ها حل ناشده باقی بماند، خطر درگیری‌های داخلی و گسترش بیشتر ناامنی در افغانستان را افزایش می‌دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل