رویداد های اخیر

عبدالله: کاستی‌های جمهوریت موضع حکومت را در مذاکرات صلح تضعیف کرده است

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۷, ۱۳۹۹)

عبدالله عبدالله، رییس شواری عالی مصالحه ملی امروز یک شنبه (۱۷حوت) می‌گوید که کاستی‌های جمهوریت موضع حکومت را در مذاکرات صلح با طالبان تضعیف کرده است.

آقای عبدالله که در نشست گرامی داشت از روز جهانی زن سخن می‌زد گفته است که پراکندگی که در سطح سیاسی افغانستان وجود دارد، بر خواست‌های مردم در روند صلح کمک نخواهد کرد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه گفت:” پراکندگی و متفرقی که در سطح سیاسی افغانستان وجود دارد در نشان دادن قوت در تمثیل اراده و خواست‌ها مردم افغانستان کمک نمی‌کند.”

عبدالله همچنان با اشاره به طرح تازه‌ی امریکا  تاکید می‌کند که نباید از مطرح شدن نظریات هراس داشت بل از این نظریات برای تسریع روند صلح کار گرفته شود.

آقای عبدالله گفت:” مطرح شدن نظریات باید خوف نداشته باشیم نظریات مطرح می‌شود باید رویش بحث شود در آن جستجو شود و چیزی که کمبود دارد اصلاح شود و اگر مشکلاتی وجود دارد، مشکلاتش برجسته شود.”

در این میان زنان افغان با انتقاد از کمرنگ بودن حضور شان در روند صلح افغانستان، می‌گویند که دیدگاه طالبان در برابر آنان تغییر نیافته است.

حبیبه سرابی، عضو هییت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان گفت:” نارام هستیم در پروسه صلح و دولت پس صلح  در روند صلح و حضور شان به حاشیه رفته .”

دادخواهی های زنان افغان برای حفظ دستاوردهای شان در روند صلح و دولت پس از صلح در حالی مطرح می‌شود که نگرانی‌ها از زیر پا شدن دستاوردهای انان در نظام آینده سیاسی بالا گرفته است.

درهمین حال، بانوی نخست در پیام تصویری به مناسب روز جهانی زن گفته است که بانوان افغانستان در ده سال پسین پیشرفت‌های خوبی داشته اند و همزمان با این، آنان خواستار تأمین صلحی استند که درآن دستاوردهای شان حفظ شوند.

قرار بود در مراسم بزرگداشت از روز جهانی زن در تالار لویه جرگه رییس جمهور و بانوی نخست حضور یابند، اما حضور نیافتند؛ آنچه که از سوی برخی بانوان بی‌حرمتی به زنان خوانده شده است.

در همین حال، حسینه صافی، سرپرست وزارت امور زنان از رسیدن گفتگوهای صلح به مرحله حساس سخن می‌زند و تأکید می‌کند که جامعه جهانی باید ضامن حفظ دستاوردهای بانوان در روند صلح باشد.

از سوی هم بانوان با ابراز نگرانی از وضعیت جاری در کشور می‌گویند که پول‌های کمک شده برای رشد بانوان در شهرها و روستا‌ها به گونه‌ی درست آن به مصرف نرسیده و هنوز هم بانوان در بخش‌های از کشور از حقوق اولیه‌ی شان آگهی ندارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل