خبرهای تازه

عدم آزادی زندانیان طالب بدون تعهد نامه کتبی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شورای امنیت ملی می‌‎گوید که تا زمانیکه تعهد نامه کتبی از سوی این زندانیان به عنوان ضمانت وجود نداشته باشد، هیچ زندانی این گروه آزاد نمی شود و قرار نیست زندانی های این گروه که زیر نام صلح آزاد می شوند به جنگ برگردند.

منابع نزدیک به  طالبان می گویند طرح حکومت برای رهایی ۵ هزار زندانی گروه طالبان چهار ماه را دربر می گیرد که نقض آشکار تعهد امریکا در قبال توافق نامه صلح را نشان میدهد.

دولت می‌گوید برنامه آزادی زندانیان طالبان که در توافق صلح با آمریکا آمده بود، فعلا متوقف شده است و تا زمانیکه ضمانت‌های لازم برای عدم برگشت این زندانیان به میدان های جنگ وجود نداشته باشد هیچ فردی از آنها آزاد نخواهد شد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی میگوید: “دولت افغانستان برای جهت سازی و استفاده از فرصت ها در مورد صلح یک میکانیزم درست کرده است و در محور همین میکانیزم رسیدگی به فهرست زندانیان است تا تمام آنها آزاد شود و ما می خواهیم آنهایی که زیرنام صلح آزاد می شوند به جنگ برنگردند.”

گروه طالبان گفته است تا زمانی که تمام پنج هزار زندانی این گروه آزاد نشوند، حاضر به آغاز مذاکرات با دولت نخواهند بود.

طالبان فکر می کنند حکومت طرحی را که برای رهایی ۵ هزار زندانی این گروه چیده است، طرح چهار ماهه بوده که به نحوی نقض توافق صلح میان امریکا و طالبان را نشان میدهد.

جلال الدین شینواری دادستان رژیم طالبان میگوید: “حکومت برنامه چهار ماهه برای رهایی زندانیان طالب دارد. حکومت می خواهد این روند را به چالش بکشد و اینگونه روند را خدشه دار سازد.”

اسلام آباد هم از آمریکا و هم از طالبان می خواهد، بر توافق که انجام داده اند احترام بگذارند، تا بتوانند مردم افغانستان را به خواست هایشان از راه مذاکره برسانند.

محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت: “من فکرمی کنم طالبان زرنگ و با هوش اند، آنها درکنار آنکه جنگجویان خوب هستند مذاکره کننده خوب هم هستند، حتی قبل ازآنکه گفتگوها آغاز شوند آنها واقعیت ها را درک می کردند، این گروه هم اکنون حدود ۴۵ درصد قلمرو افغانستان را در کنترول دارد و این یک واقعیت است و شما باید با واقعیت ها کنار بیایید.”

شماری از فعالان جامعه مدنی در کابل گرد هم آمده و مخالفت شان را با رهایی زندانیان طالبان اعلام کردند که همه حرف و سخن صلح به آن بسته است.

سیلی غفار، سخنگوی حزب همبستگی ملی، میگوید: “طالبان جانی های ۲ دهه دوران دموکراسی در افغانستان است که خون میلیون ها افغان را ریختانده اند و رهایی اعضای این گروه به معنی پامال کردن خون شهدا است.”

قرار بود روز شنبه نخستین گروه صد نفری از زندانیان طالبان بر اساس موافقتنامه میان آمریکا و طالبان از سوی دولت افغانستان آزاد شوند.

Trending

خروج از نسخه موبایل