خبرهای تازه

عدم اشتراک عبدالله عبدالله در جرگه مشورتی صلح

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت، با نشر خبرنامه ای می‌گوید که این دسته انتخاباتی در نشست زیر نام «جرگه مشورتی صلح» اشتراک نخواهند کرد.

در خبرنامه این دسته انتخاباتی آمده است؛ از چندی به این‌طرف برای برگزاری این نشست تصمیم گرفته شده و با موظف ساختن تعدادی، بخش‌هایی از مراحل تطبیقی آن نیز پیشرفته است، اما تیم ثبات و همگرایی، نه در سطح احزاب و شخصیت‌های شامل این تیم و نه در سطح حکومت، تا این مرحله طرف مشورت برای برگزاری چنین نشستی نبوده‌ است و در عین حال، دلایل قانع کننده برای این نشست را  نیز این دسته انتخاباتی سراغ ندارد.

همچنان، خبرنامه این دسته انتخاباتی، افزوده است که این نشست ممد به حل مشکلات موجود در کشور نمی‌باشد. در خبرنامه آمده است: “دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله اعلام می‌نماید که در نشست زیر نام «جرگه مشورتی صلح» اشتراک نخواهد کرد و این نشست را ممد به حل مشکلات موجود در افغانستان نمی‌داند”.

در همین حال مسوولان در کمیسیون برگزاری جرگه مشورتی صلح می گویند که شماری از سیاستگران بشمول آقای عبدالله، درباره برگزاری این جرگه ملاحظات جدی دارند وقرار است در روزهای آینده چهره های حکومتی وبیرون حکومتی دراین باره رایزنی کنند.

عمرداوودزی، رییس برگزاری این جرگه می‌گوید: “قرار است که درجریان همین هفته یک مجلس میان چهره‌های سیاسی درباره لویه جرگه مشورتی صلح برگزار شود که درآن موارد اختلافی حل خواهند شد.”

ظاهراٌ دیده می‌شود که رئیس اجراییه بیشتر به تلاش‌های امریکا و نشست بین الافغانی درقطر خوشبین است تا جرگه مشورتی صلح، آقای عبدالله در یک گفتگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» گفته است که طالبان بیشتر از هر زمان دیگر فرصت پیوستن به روند سیاسی را پیدا کرده اند.

آقای عبدالله، گفته است: “مردم افغانستان خواهان صلح در خاک شان هستند و ما و دولت افغانستان از ابتکار که ایالات متحده در زمینه صلح افغانستان روی دست گرفته است حمایت می کنیم و آرزو داریم که ما از راه این تلاش ها و دیگر تلاش های که در حال جریان است به صلح برسیم.”

افزون براین بسیاری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هم از این پیش به گونه هماهنگ گفته اند که به دلیل استفاده‌های انتخاباتی رییس جمهورغنی، از جرگه مشورتی صلح در آن شرکت نمی‌کنند.

احمد ولی مسعود، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در این مورد اظهار می‌دارد: “این بزرگواران می خواهند که مسئله صلح را در انحصار خود داشته باشند و تلاش می‌کنند که از بحران بوجود آمده کریدت سیاسی بگیرند.”

جرگه مشورتی صلح به تاریخ نهم ماه ثور سال روان برای سه روز با هزینه ۵ میلیون دالر و با اشتراک ۳۵۰۰ تن از سراسر کشور برگزار خواهد شد. جرگه ای که رییس جمهورغنی، گفته است نتیجه آن راهبرد حکومت در گفتگوهای صلح با طالبان را تعیین خواهد کرد.

گزارش دهنده: شاهپور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل