Connect with us

رویداد های اخیر

عدم دسترسی میلیون‌ها افغان به خدمات اولیه بهداشتی

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۹, ۱۴۰۰)

پزشکان بدون مرز «MSF» روز گفته است که علیرغم ادعای دستاوردهای جامعه جهانی در بخش ارایه خدمات درمانی در افغانستان، شواهد محکم نشان می دهد که نظام بهداشتی افغانستان قادر به تامین نیازهای اساسی پزشکی مردم نیست.

این نهاد گفته است: “امکانات بهداشت عامه در افغانستان با کمبود بودجه و کمبود منابع روبرو هستند و فاقد کارمندان مسلکی، تجهییزات، داروها و تجهییزات پزشکی اند.”

پزشکان بدون مرز در مقاله ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت که افغان ها امروز به دلیل خشونت و ناامنی، فقر و یک سیستم بهداشتی با منابع اندک، با مشکل دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی دست و پنجه نرم میکنند.

در مقاله آمده است: “هر روز افغان ها برای دسترسی به خدمات پرشکی خطر هایی متقبل میشود؛ مانند عبور از خط مقدم جنگ، ایست های بازرسی و مناطق تحت کنترل گروه های مسلح و جاده های ماین گذاری شده انجام دهند.”

این نهاد افزوده است که افغان‌ها در بیشتر موارد “در حالت اضطرار نمی‌توانند و یا هم می‌ترسند که خانه های خود را ترک کنند؛ که این امر باعث مرگ شده میتواند.”

پزشکان بدون مرز همچنين گفته اند كه مراكز بهداشتی در افغانستان بيش از هرجای جهان مورد حمله قرار می گيرند و اين امر باعث تعطيلی موقت يا دایمی شماری از این مرکزها شده که ميليون ها نفر را از دسترسی به خدمات پزشكي حياتی محروم کرده است.

این نهاد افزوده است که شیوع کرونا نیز مردم افغانستان را با تنگدستی مواجه کرده است؛ زیرا مرزها مسدود، فعالیت های تجاری محدود و بیکاری زیاد شده است.

MSF افزوده است که در سالهای اخیر، “جامعه بین المللی علیرغم شواهد قوی مبنی بر عدم توانایی سیستم بهداشتی در تامین نیازهای اولیه پزشکی افغانها، دستاوردهای نحوه ارایه خدمات بهداشتی درمانی افغانستان را تبلیغ کرده است.”

به گفته این نهاد امکانات بهداشت عامه در افغانستان با کمبود بودجه و کمبود منابع روبرو هستند و فاقد کارمندان مسلکی، تجهییزات، داروها و تجهییزات پزشکی اند.

پزشکان بدون مرز هرچند تلاش کرده اند که این خلا را پر کنند، با این حال ام اس اف گفته است: “وضعیت پایدار نیست ، زیرا نیازهای بشردوستانه چند برابر می شود و فشار بیشتری بر مراکز درمانی که قبلا بیش از حد سنگین شده اند، وارد می کند.”

این سازمان همچنین هشدار داده است که طرف های ملی و بین المللی باید بدانند که خدمات اساسی، مانند مراقبت های بهداشتی، در تامین نیازهای فوری افغان‌ها ناکافی و ناتوان است و اکنون زمان کاهش حمایت بشردوستانه از افغانستان نیست.

رویداد های اخیر

یک افغان و سه شهروند خارجی از اثر تیراندازی در بامیان کشته شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

وزارت امور داخله تایید کرده است که یک افغان و سه شهروند خارجی در نتیجه تیراندازی در ولایت بامیان جان باخته اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله، در صفحه ایکس خود نوشته است که این حادثه عصر امروز (جمعه) رخ داده است.

به گفته وی، سه افغان و چهار خارجی دیگر در این تیراندازی زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت امور داخله افزوده است که چهار نفر در پیوند به این قضیه بازداشت شده اند.

آقای قانع مشخص نکرد که خارجی‌ها شهروندان کدام کشور بودند.

مسوولیت این حمله را فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است.

 

Continue Reading

رویداد های اخیر

رایزنی‌ها برای حذف دالر از مبادلات تجارتی ایران و افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

رسانه‌های ایرانی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده اند که تلاش‌ها جریان دارد تا ریال جاگزین دالر در معاملات تجارتی با افغانستان شود.

معاون بانک مرکزی ایران گفته برای اجرای این طرح، مذاکراتی میان مقام‌های ایرانی و حکومت سرپرست افغانستان نیز صورت گرفته است.

محسن کریمی گفت: «این طرح با هدف حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بخش خصوصی کشور (ایران) اجرا می‌شود.»

وی افزود: «برنامه کنارگذاشتن دالر امریکا و استفاده از ریال ایرانی در مبادلات تجارتی خارجی، همواره از سوی دولت ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا بر این کشور، دنبال شده است.»

مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سفیر ترکیه از انتقال ۶۷۰ تُن محموله کمکی به سیلاب‌زدگان افغانستان خبر داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

سفیر ترکیه در کابل در دیدار با سرپرست وزارت اقتصاد از انتقال حدود ۲۰ تُن محموله کمک‌های اولیه آن کشور فردا (جمعه، ۲۸ ثور) برای مساعدت به سیلاب‌زدگان اخیر در کشور خبر داده است.

وزارت اقتصاد با نشر خبرنامه‌ای گفته که جنک اونال در دیدار با دین محمد حنیف همچنان طی چند روز آینده از انتقال ۶۵۰ تُن کمک‌های بشری ترکیه مشمول خیمه، مواد غذایی، ادویه، لباس و سایر مواد مورد نیاز به آسیب‌دیدگان سیلاب‌‌های اخیر از طریق خط آهن که قرار است از بندر تورغندی ولایت هرات وارد افغانستان شود، اطمینان داده است.

در این دیدار، آقای حنیف ضمن استقبال از این کمک‌ها افزوده که ترکیه در طول تاریخ برای افغانستان یک «دوست و همکار» خوبی بوده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!