اخبار ساحوی

عربستان سعودی روابط دیپلماتیک اش با ایران قطع کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

تنش ها میان ریاض و تهران به دنبال اعدام شیخ نمر باقرالنمر یک روحانی مشهور شیعه که منتقد سرسخت دولت عربستان سعودی بود، شدت یافت، معترضان بر ساختمان سفارت عربستان در تهران هجوم بردند.

جبیر وزیرخارجه عربستان می گوید که به ایران اجازه نمی دهند که امنیت عربستان را تهدید کند. با این حال ایالات متحده امریکا خواستار تلاش های دپلوماتیک شده و از رهبران دو کشور خواسته است که گام های مثبت را برای کاهش تنش ها بردارند.

در اوج تنش های میان ریاض و تهران به دنبال اعدام یک روحانی شیعه از سوی عربستان  حمله ایرانی های معترض بر سفارت عربستان در تهران و کونسلگری این کشور در مشهد، عربستان سعودی تصمیم قطع روابطش با ایران را گرفت.

معترضان روز گذشته بر سفارت عربستان حمله کردند و رهبر مذهبی ایران نیز پیشبینی انتقام الهی از عربستان بخاطر اعدام شیخ نمر کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در یک نشست خبری در ریاض گفت که دیپلومات های ایرانی باید  در چهل و هشت ساعت این کشور را ترک کنند. این دپلومات ارشد سعودی ایران را به مداخله و خصومت در مسایل عرب و مسلح ساختن و استقرار واحد های تروریستی در منطقه کرد. 

وزیر خارجه عربستان سعودی عادل جبیر میگوید: ترجمه “در روشنایی این واقعیت ها، شاه عربستان قطع روابط دپلوماتیک اش با ایران را اعلام می کند و درخواست خروج نمایندگان دپلوماتیک ایران از سفارت و کونسلگری و دفاتر مربوط به آن ظرف چهل و هشت ساعت می کند. سفیر ایران برای اطلاع دادن به وی احضار شده بود.

با این حال معاون وزارت خارجه ایران در واکنش به این تصمیم گفته است که عربستان با این اقدام نمی تواند اعدام شیخ نمر را پنهان کند. از سوی هم هیات دپلوماتیک عربستان سعودی ایران را ترک کرده اند.

 

 

Trending

خروج از نسخه موبایل