رویداد های اخیر

عضو هیات مذاکره کننده: جنگ جاری طالبان در افغانستان نامشروع است

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲, ۱۳۹۹)

یک عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در مجلس سنا گفته است که جنگ کنونی طالبان هیچ مشروعیت ندارد و با استفاده از نام جهاد هر روز مردم به خاک و خون کشانیده می شوند.

عطاالله لودین، عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، تاکید می ورزد که کشتن افغانان جهاد نیست و این گروه برای مشروعیت جنگ شان سازمان کشورهای اسلامی را قناعت داده نتوانستند.

لودین افزود: “زیر نام جهاد جنگ جریان دارد و روزانه ده‌ها افغان کشته میشوند و آیا کشتن افغانها جهاد است؟ و جنگ کنونی افغانستان حرام است و گروه طالبان نتوانست تا سازمان کشورهای اسلامی را برای ادامه جنگ قناعت دهند.”

فصل الهادی مسلم یار، رییس مجلس سنا نیز گفته است که سفر هیات گروه طالبان به پاکستان روشن ساخت که این گروه در پهلوی سازمان استخباراتی پاکستان زندگی میکنند و جهان باید بر این کشور فشار وارد کند.

مسلمیار گفت:”هیاتی که از طالبان به پاکستان رفت و با مقام‌های پاکستان گفتگوهای تفصیلی داشتند مشخص شد که جای طالبان در پاکستان است و در پهلوی ای اس آی زندگی می کنند و از کشور های جهان می خواهیم که بحث های جدی را با پاکستان آغاز کنند تا این کشور تن به صلح افغانستان دهد.”

سید صفی الله هاشمی، عضو مجلس سنا در این باره گفت:”جریان‌های سیاسی در کشور باید با یک اتفاق نظر درباره بحران کشور تلاش نمایند و بحث گفتگوها بسیار مهم است و طرح‌های خوب و موقف گیری‌های لازم باید در درون کشور صورت گیرد.”

با این حال هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کرده که حکومت باید خطوط اساسی اش را به هیات مذاکره کننده تسلیم نماید، تا این هیات آن را اجندای دور دوم مذاکرات صلح شامل بسازد.

Trending

خروج از نسخه موبایل