خبرهای تازه

عطا محمد نور: دیگر به توانایی تصمیم گیری سیاسی عبدالله باور کامل ندارم

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ هشدار میدهد که دیگر به توانایی تصمیم گیری های سیاسی رییس اجرایی باور نداشته و از همین رو  خود اش برای تقسیم  قدرت با رییس جمهور غنی وارد مذاکره شده است. 

وی که پس از 13 سال حاکمیت، حالا آماده خدا حافظی با کرسی ولایت بلخ شده است میگوید که عبدالله عبدالله در بیش از دو سال گذشته نماینده گی درست از حزب جمعیت اسلامی نکرده و پس از این خود اش در کابل  داد خواهی میکند.

عطا محمد نور که از مخالفان سیاسی رییس جمهور غنی و از حامیان کلیدی عبدالله عبدالله بود، اکنون ظاهرا  دیده می شود تمایل بیشتری به محمد اشرف غنی پیدا کرده است.

آقای نور در گفتگو با بی بی سی فارسی با انتقاد از ناتوانایی های رییس اجرایی در چانه زنی های قدرت با رییس جمهور گفت: “داکتر صاحب عبدالله شخصیت خوب است، کار آزموده است. زیاد بالای شخصیت او تماس نمی گیریم ولی در این جا بازی ضعیف کرده، نماینده گی درست نتوانست. بعدا” مجبور شدم وضعیت را تغییر بدهم و خودم مستقیما” وارد مذاکره شوم “.

اما پرسش کلیدی اینجاست که اقدامات آقای نور پس از کنار رفتن از مقام ولایت بلخ چه خواهد بود.

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ می گوید: “در کابل می باشم، در کابل مبارزه میکنم و در کابل حق خواهی میکنم ملاقات و مذاکرات خواهیم داشت و تجمعات را برگزار می کنیم”.

کاخ سپیدار در برابر این اظهارات سرپرست ولایت بلخ خاموشی اختیار کرده اما حامیان رییس اجرایی میگویند که باید هواداران تیم اصلاحات و همگرایی متحدانه برای تطبیق توافقنامه سیاسی گام بردارند و هشدار میدهند که هیچ نوع تعاملی نمی تواند جایگاه رییس اجرایی را عوض کند.

جاوید کوهستانی یکی از حامیان رییس اجرایی در صحبت با آریانانیوز گفت: “از نظر حقوقی هیچ نوع تعامل نمی تواند جایگاه ریاست اجرایی را متغییر بسازد، زیرا توافقنامه سیاسی میان نامزدان منتخب مردم به وجود آمده نه حزب جمعیت و یا گروه ها”.

عطا محمد نور پیش از این گفته بود که  محمد اشرف را به عنوان رییس جمهوری قانونی افغانستان نمی شناسند.

از سوی هم مشاور ریاست اجرایی گفته است که سرپرست ولایت بلخ از بهر مسایل شخصی به ویژه آزاد شدن حساب های بانکی و بیرون شدن نام شرکت هایش از فهرست سیاه با رییس جمهور غنی وارد گفتگو شده است.

گزارشگر: فواد ناصری

Trending

خروج از نسخه موبایل