تجارت

عمری: تا زمانیکه زراعت میکانیزه نشود، افغانستان نمی‌تواند پیشرفت داشته باشد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۱, ۱۴۰۲)

وزیر زراعت و مالداری می‌گوید تا زمانی که زراعت کشور میکانیزه نشود، افغانستان نمی‌تواند در این بخش پیشرفت داشته باشد.

عطاءالله عمری این مطلب را روز چهارشنبه (۱۰ جوزا) در مراسم تجلیل از روز مزرعه در یکی از فارم‌های تحقیقاتی وزارت زراعت و مالداری بیان کرده است.

او خاطر نشان ساخت با وجودی که افغانستان یک کشور زراعتی است، اما در بخش زراعت مشکلات فراوانی وجود دارد.

آقای عمری گفت: «تا زمانیکه دهاقین، سرمایه گذاران و اعضای مرکز تحقیقاتی سکتور زراعت در هماهنگی با هم کار نکنند، نظام زراعتی کشور نمی‌تواند نتیجه مثبت داشته باشد. ما تلاش‌ها را آغاز کرده ایم تا هماهنگی را افزایش بدهیم و از تخم‌هایی استفاده کنیم که در کشور تحلیل و تصدیق شده باشد تا اینکه از لحاظ گندم و سایر محصولات زراعتی به خودکفایی برسیم.»

برخی از مسئولان دیگر وزارت زراعت ومالداری تاکید کردند که آنان انواع تخم‌های اصلاح شده را در اختیار دهاقین قرار می‌دهند تا حاصلات شان افزایش یابد. در حال حاضر این وزارت ۴۶ نوع تخم اصلاح شده را ترویج کرده است.

نصرت الله طلحه، رییس انستیتوت تحقیقاتی وزارت زراعت ومالداری گفت: «ما در بخش تحلیل و تصدیق محصولات زراعتی ظرفیت بلندی داریم و نهادهای مختلف بین‌المللی در این بخش با ما همکار هستند. امیدواریم وزارت برای توسعه فارم‌های تحقیقاتی، زمین توزیع کند.»

بر اساس آمارها، افغانستان سالانه به ۶.۳ میلیون متریک تُن گندم نیاز دارد و در سال روان انتظار می‌رود که ۵.۲ میلیون متریک تُن گندم در داخل کشور تولید شود.

به گفته آگاهان، هرگاه دهاقین از تخم‌های اصلاح شده داخلی استفاده نکنند مشکلات در بخش کمبود غله در کشور بیشتر خواهد شد.

محمد قاسم عبیدی، استاد پوهنتون می‌گوید: «ما در بخش تنظیم تخم‌های اصلاح شده به سال‌ها کار نیاز داریم و در این بخش فعالیت هم داریم، اما دهاقین هنوز هم از تخم‌های تصدیق شده استفاده نمی‌کنند.»

بخش زراعت ومالداری در افغانستان سال‌هاست که به گونه سنتی اش به پیش می‌رود و با وجود فرصت‌های مناسب برای سرمایه گذاری روی زراعت کشور، توجه چندانی در گذشته در این بخش صورت نگرفته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل