Connect with us

رویداد های اخیر

غنی: افغانستان برای رسیدن به صلح نسبت به هر زمان دیگر در موقف بهتر قرار دارد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۶, ۱۳۹۹)

رییس جمهور غنی امروز (چهارشنبه، ۶حوت) در دیدار با شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گوید که افغانستان برای رسیدن به یک صلح آزاد و عادلانه نسبت به هر زمان دیگر در یک موقف بهتر قرار دارد.

آقای غنی در این باره گفت:”افغانستان از هر زمان دیگر برای رسیدن به یک صلح آزاد و عادلانه در یک موقف بهتر قرار دارد، در این بخش در ماه های آینده با شورای ملی مشورت‌های گسترده صورت می گیرد.”

به گفته رییس جمهور توقع طالبان که مردم و دولت برای آنان به عذر و زاری و تسلیمی برود، ختم می‌شود.

وی گفت:” اینکه ناتو فیصله نکرد، یک پیام بزرگ است  و انشاء الله که ادعای آنهایی که مردم به تسلیمی پیش شان برود ختم می شود، حالا مذاکرات جدی که به یک راه حل برسیم زمینه برایش برابر می شود.”

این در حالی است که شام دوشنبه تیم‌های مذاکراتی حکومت و طالبان با هم نشتس داشتند.

اعضای هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که طالبان خودشان درخواست نشست کرده و وعده کرده اند که با برگشت رهبری و اعضای این گروه از سفرها، نشست‌ها از سر گرفته می‌شود.

شریفه زرمتی وردگ، عضو هیئت مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی در این باره گفت:”طالبان خودشان خواستند که وقتی آنها از سفر آمدند و تمام تکمیل شد و رهبری شان هم باشد، خودشان درخواست دادند که باید به میز مذاکرات حاضر باشیم و مذاکرات را آغاز کنیم این امید وارد کننده است.”

دو طرف تاکید کرده که گروه‌های تماس که بالای اجندا کار می‌کنند باید نشست‌ها خود را ادامه دهند.

 درهمین حال، وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که این نشست‌ها از دو روز به اینسو ادامه دارد و بحث‌های مفصل صورت گرفته است.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، در این باره گفت:”حدود یک ماه جلسات دایر نشد، از دو روز به این طرف حاضر شدند جلسه بگیرند و خوشبختانه جلسات آغاز شده و ادامه دارد.”

هیئت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که نخستین بحث اجندا، تامین آتش بس سرتاسری است، اما طالبان قبل از این گفته بود که چگونگی نظام از اولویت شان است.

ناتو و اتحادیه اروپا نیز به تازه‌گی خواسته اند که خشونت‌ها و کشتار غیر نظامیان ختم شود.

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: باید در زمینه‌های کیفیت بهتر تولیدات داخلی و رُشد و توسعه صنعت تلاش‌های بیشتر شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۹, ۱۴۰۳)

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء روز سه‌شنبه (۲۸حمل) با نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در قصر سپیدار دیدار نمود.

آقای عزیزی گفت که روابط مناسب تجارتی با کشورهای همسایه سبب این شده که قیمت‌ها در داخل کشور به حالت خوب بماند و مسدود شدن و یا بند شدن راه‌ها بالای بازار تاثیر منفی ننماید.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افزود که وزارت صنعت و تجارت با سکتور خصوصی همکار است که در اثر آن سکتور خصوصی هم به گونه درست فعالیت می‌کند و هم برای آن سهولت‌های لازم از سوی امارت اسلامی فرآهم شده است.

به گفتۀ آقای عزیزی به اساس سیاست خوب اقتصادی امارت اسلامی، در صادرات و واردات با کشورهای منطقه انکشاف قابل ملاحظه آمده است. همچنان تولیدات افغانستان در کشورهای آسیای میانه بازار خوب دارد و در سایر بازارها به منظور بازاریابی، نمایشگاه ها برگزار شده است.

درهمین حال، مولوی عبدالکبیر تلاش‌های رهبری وزارت صنعت و تجارت را مورد تقدیر قرار داد و گفت که: «تلاش‌های بی‌سابقۀ ادارات امارتی و ثبات واحد پولی افغانی سبب شد تا در کشور قیمت مواد اولیه غذایی در حالت مناسب باقی بماند و مردم ما نیز توان خرید مواد ضروری را داشته باشند.»

آقای کبیر ضمن تاکید بر حفظ تعادل در عرصه تجارت با کشورهای همسایه، افزود که باید در زمینه های کیفیت بهتر تولیدات داخلی و رُشد و توسعه صنعت تلاش‌های بیشتری گیرد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

تمرینات مشترک نظامی روسیه و تاجکستان در امتداد سرحد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۹, ۱۴۰۳)

روسیه و تاجکستان تمرینات مشترک نظامی را در امتداد سرحد افغانستان در تاجکستان آغاز کرده اند.

وزارت دفاع روسیه با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که این تمرینات نظامی از ۱۵ اپریل آغاز شده و الی ۱۸ اپریل ادامه خواهد داشت و هدف از برگزاری آن، تمرین مبارزه با گروه‌های مسلح غیرقانونی و حفاظت از سرحدات دولتی است.

دربخشی از بیانیه‌ی وزارت دفاع روسیه آمده است که: «مراسم افتتاحیه تمرین در کوه و صحرای خرب-میدون در منطقه ختلان تاجکستان برگزار شد. تمرین مشترک دوجانبه از ۱۵ تا ۱۸ اپریل ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.»

وزارت دفاع روسیه تصریح کرده است که این تمرینات، سازماندهی استفاده از نیروهای مسلح برای نابودی گروه‌های تروریستی، آمادگی نیروها برای انجام وظایف در شرایط کوهستانی و موضوع آموزش و تجربه عملی را شامل می‌شود. گروه نظامی روسیه که در این تمرین اشتراک می‌کند عمدتاً شامل پرسونل پایگاه نظامی ۲۰۱ در تاجکستان، بزرگ‌ترین مرکز نظامی روسیه در بیرون از سرحدات آن‌کشور کشور است.

با این حال ، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از افزایش تهدیدها از جانب افغانستان نگرانند و بر همکاری مشترک برای دفع این تهدیدها تاکید دارند. تاجکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، بلاروس و روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی‌ عضویت دارند. تاجکستان و روسیه بیش از هر عضو دیگر سازمان پیمان امنیت جمعی، تحولات افغانستان را دنبال می‌کنند.

درهمین حال، امارت اسلامی نگرانی کشورها را بی اساس دانسته می‌گوید که خاک افغانستان بر ضد هیچ کشور استفاده نخواهد.

روسیه و تاجیکستان از زمان تحول سیاسی در افغانستان در سال ۲۰۲۱، این چندمین بار است که تمرینات مشترک در نزدیکی سرحد با افغانستان برگزار می‌کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کمیسیون تخطی رسانه‌ها فیصله کرد که نشرات دو شبکه تلویزیونی متوقف شود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۳)

به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، کمیسیون تخطی رسانه‌ها فیصله کرده که نشرات شبکه‌های تلویزیونی «نور» و «بریا» متوقف و آنها به محکمه معرفی شوند.

گفته می‌شود که تصمیم علیه این دو رسانه به‌دلیل عدم رعایت اصول ژورنالیزم اخذ شده است.

کمیسیون تخطی رسانه‌ها تصمیم گرفته که نشرات این دو شبکه تا صدور حکم محکمه متوقف باشد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!