Connect with us

رویداد های اخیر

غنی: افغانستان برای رسیدن به صلح نسبت به هر زمان دیگر در موقف بهتر قرار دارد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۶, ۱۳۹۹)

رییس جمهور غنی امروز (چهارشنبه، ۶حوت) در دیدار با شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گوید که افغانستان برای رسیدن به یک صلح آزاد و عادلانه نسبت به هر زمان دیگر در یک موقف بهتر قرار دارد.

آقای غنی در این باره گفت:”افغانستان از هر زمان دیگر برای رسیدن به یک صلح آزاد و عادلانه در یک موقف بهتر قرار دارد، در این بخش در ماه های آینده با شورای ملی مشورت‌های گسترده صورت می گیرد.”

به گفته رییس جمهور توقع طالبان که مردم و دولت برای آنان به عذر و زاری و تسلیمی برود، ختم می‌شود.

وی گفت:” اینکه ناتو فیصله نکرد، یک پیام بزرگ است  و انشاء الله که ادعای آنهایی که مردم به تسلیمی پیش شان برود ختم می شود، حالا مذاکرات جدی که به یک راه حل برسیم زمینه برایش برابر می شود.”

این در حالی است که شام دوشنبه تیم‌های مذاکراتی حکومت و طالبان با هم نشتس داشتند.

اعضای هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که طالبان خودشان درخواست نشست کرده و وعده کرده اند که با برگشت رهبری و اعضای این گروه از سفرها، نشست‌ها از سر گرفته می‌شود.

شریفه زرمتی وردگ، عضو هیئت مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی در این باره گفت:”طالبان خودشان خواستند که وقتی آنها از سفر آمدند و تمام تکمیل شد و رهبری شان هم باشد، خودشان درخواست دادند که باید به میز مذاکرات حاضر باشیم و مذاکرات را آغاز کنیم این امید وارد کننده است.”

دو طرف تاکید کرده که گروه‌های تماس که بالای اجندا کار می‌کنند باید نشست‌ها خود را ادامه دهند.

 درهمین حال، وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که این نشست‌ها از دو روز به اینسو ادامه دارد و بحث‌های مفصل صورت گرفته است.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، در این باره گفت:”حدود یک ماه جلسات دایر نشد، از دو روز به این طرف حاضر شدند جلسه بگیرند و خوشبختانه جلسات آغاز شده و ادامه دارد.”

هیئت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که نخستین بحث اجندا، تامین آتش بس سرتاسری است، اما طالبان قبل از این گفته بود که چگونگی نظام از اولویت شان است.

ناتو و اتحادیه اروپا نیز به تازه‌گی خواسته اند که خشونت‌ها و کشتار غیر نظامیان ختم شود.

رویداد های اخیر

دوصد تُن کمک‌های بشردوستانه ازبکستان برای سیلاب‌زده‌‌های افغانستان

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۳)

دوصد تُن کمک‌های بشردوستانه ازبکستان برای سیلاب‌زده‌‌های افغانستان وارد شهرک بندر تجارتی حیرتان و به نمایندگان امارت اسلامی تحویل داده شد. نماینده ویژه ازبکستان در امور افغانستان می‌گوید که این کمک‌ها شامل مواد خوراکی و خیمه است.

این کمک‌های بشردوستانه‌ی ازبکستان به سیلاب زده‌های افغانستان که شامل ۴۸ تُن آرد، ۲۲ تُن برنج ، ۱۰۰خیمه، و ۹۶ ذخیره آب می‌‎شود که امروز در شهرک بندری حیرتان به نمایندگان امارت اسلامی تسلیم داده شد.

رحمت‌الحق فضیل، مُعین وزارت امور خارجه هنگام تسلیم گیری این کمک‌ها روابط افغانستان و ازبکستان را تاریخی دانسته می‌گوید که ازبکستان همواره با مردم افغانستان همکار بوده و با توجه به حسن نیت این کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی ، تجارتی و ترانزیتی گام‌های مثبت برداشته است.

درهمین حال، عصمت‌الله ارگاشِف، نماینده خاص ازبکستان در امور افغانستان می‌گوید زمینه گسترش روابط دو کشور فراهم شده است.

پس از حاکمیت امارت اسلامی این دهمین محموله‌ی کمکی ازبکستان است که پس از وقوع رویدادهای طبیعی به افغانستان فرستاده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مورد تقویت ثبات در افغانستان گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۳)

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مورد کمک به تقویت ثبات در افغانستان و مبارزه علیه تهدیدات تروریستی و مواد مخدر در این کشور گفتگو کرده اند.

بربنیاد گزارش رسانه‌های قزاقستان، میزبان این نشست، شرکت کنندگان همچنین در مورد آمادگی برای اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در جولای سال جاری و مسایل خاورمیانه بحث کرده اند.

بررسی نامزدهای سرمنشی جدید این سازمان و مسایل خاورمیانه از دیگر موضوعات این نشست اعلام شده است.

ریاست این نشست را مراد نورتلو، معاون صدراعظم و وزیر خارجه قزاقستان برعهده دارد.

چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان، ازبکستان، ایران، هند و پاکستان اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند.

این سازمان از افغانستان، منگولیا، بلاروس، عراق و سریلانکا به‌عنوان ناظر دعوت می‌کند، اما در حال حاضر نماینده امارت اسلامی به این نشست دعوت نشده است.

این در حالی است که ماه گذشته هجری خورشیدی نیز نمایند‌گان کشورهای عضو این سازمان در نشستی، فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در افغانستان را تهدید جدی به کشورهای عضو آن عنوان کرده و از امارت اسلامی خواسته بودند تا به تعهداتش در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی عمل کند.

اما امارت اسلامی همواره گفته که امنیت در کشور تامین است و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری دیگر در منطقه و جهان استفاده نخواهد شد.

از سویی هم، محمد اسحق‌دار، معاون صدراعظم و وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه، با سراج‌ الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجکستان دیدار کرده است.

وزیران خارجه دو کشور بر تعهد خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه و گفتگوهای به سطح بالا تاکید کردند.

آنان همچنین بر اجرای زودهنگام پروژه کاسا یک‌هزار و دیگر پروژه‌های اتصال و یکپارچگی منطقه‌ای برای منافع متقابل دو کشور و منطقه تاکید کرده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

پس از سه سال توقف، ترکش ایرلاینز پرواز های خود را به افغانستان از سر گرفت

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱, ۱۴۰۳)

شرکت هوایی ترکش ایرلاینز پروازهای خود را به افغانستان با نشست یک طیاره این شرکت در میدان هوایی کابل، پس از سه سال توقف دوباره آغاز کرد.

سرپرست سفارت ترکیه در کابل در مراسمی به همین مناسبت امروز (سه شنبه، 1 جوزا) تاکید کرد که آغاز پروازهای ترکش ایرلاینز به افغانستان مثال بارزی از گسترش روابط میان انقره و کابل است.

جنک‌ اونال گفت: «روابط دوستانه و تاریخی دو کشور با گذشت هر روز در فضای اعتماد در حال گسترش است. آغاز پروازهای تُرکش ایرلاینز یکی از نمونه‌ها است. ترکش ایرلاینز یکی از شرکت‌هایی است که در اکثر کشورها پرواز دارد. آغاز پروازهای شرکت تُرکش ایرلاینز نتنها که روابط دو کشور را گسترش می‌دهد بل روابط فرهنگی و تجارتی هم گسترش خواهد یافت.»

مقام‌های وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی اظهار کردند که آغاز این پروازها نشان می‌دهد که مردم ترکیه در هر حالت در کنار مردم افغانستان هستند. آنان از دیگر شرکت‌های بین‌المللی خواستند که پروازهای شان را از سرگیرند زیرا در حال حاضر میدان هوایی کابل از امنیت و مصوونیت برخوردار است.

قرار است شرکت هوایی ترکش ایرلاینز هر هفته چهار پرواز به کابل داشته است. مسوولان این شرکت می‌گویند که آنان دروازه‌ جهان را به روی مردم افغانستان خواهند گشود و روابط تجارتی دو کشور هم گسترش خواهد یافت.

محمود یلا، رئیس شرکت هوایی ترکش ایرلاینز گفت: «در گام نخست ما هر هفته چهار پرواز خواهیم داشت. این پروازها در گسترش روابط تجارتی دو کشور کمک خواهد کرد. ما با ارایه قیمت‌های ارزان و رقابتی، زمینه سفر را به اروپا و امریکا فراهم خواهیم کرد تا برای افغان‌ها دروازه‌ای به روی جهان باشیم.»

شرکت هوایی ترکش ایرلاینز در حال حاضر ۴۵۴ بال طیاره مُدرن دارد؛ در شش قاره و در ۱۳۰ کشور ۳۴۸ نقطه را با هم وصل می‌کند که کابل یکی از آنهاست.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!