خبرهای تازه

غنی: «افغانستان محور تمدن است و فرهنگ دیرینه دارد»

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور اشرف غنی در مراسم بزرگداشت از کارنامه های احمد علی کهزاد، تاریخ نگار کشور گفت که افغانستان محور تمدن است، فرهنگ دیرینه دارد و هیچ گاهی این تمدن از میان برده نخواهد شد.

آقای غنی از کارنامه های علمی احمد علی کهزاد ستایش کرد، او را بنیان گذار تاریخ نگاری نوین در کشور دانست و بر بازنگری باستان شناسی و فرهنگ افغانستان  تاکید کرد.

رییس جمهور بیان داشت: “باستان شناسی و فرهنگ ما نیاز به بازنگری دارد که امیدواریم نسل دانش دیده کشور روی احیای آن کار کند.”

آقای غنی عدم توجه نسل دانش دیده را به تاریخ نگاری و پاس داشت از فرهنگ کشور به انتقاد گرفته و بر ایجاد مرکز تحلیل تاریخ معاصر در اکادمی و یا دانشگاه کابل پافشاری کرد.

رییس جمهور اظهار داشت: “انتخاب های مطرح می شود که انتخاب نیست. ما منزوی استیم و ما تاریخ نداریم و مقلد استیم. نه این خاک مظهر خلاقیت فرهنگی بوده و صد ها هزار سال دوام خواهد کرد.”

به باور رییس جمهور افغانستان محور فرهنگ هاست و با حاشیه بردن فرهنگ این کشور جفا است.

غنی همچنین اضافه نمود: “ما همیشه محور بودیم و نباید به حاشیه برویم اگر خود می خواهید به حاشیه فرهنگی بروید این حرف جدا است و جفا.”

احمد علی کهزاد با پنجاه سال کار های علمی و پژوهشی و نگارش کتابهای و آثار بیشمار به زبانهای فارسی، پشتو، انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی در میان مردم افغانستان جایگاه ویژه دارد. او در سال ۱۳۶۲ در گذشت.

Trending

خروج از نسخه موبایل