خبرهای تازه

غنی: حمله بر غرب کابل حمله بر تمام مردم افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم گرامی‌داشت از روز عاشورا حمله بر بخش های غربی شهر کابل را نکوهش کرد و آنرا حمله بر ضد تمام مردم افغانستان دانست.

وی از تلاش هراس افگنان برای راه اندازی جنگ فرقه ای در کشور هشدار داد.

آقای غنی گفت: “درد و رنج مردم افغانستان یکی است، اما دشمنان می خواهند که به این حملات جنبه قومی و مذهبی بدهند. این برای ما خطر بزرگ است”.

رییس جمهور دامن زدن به جنگ مذهبی در کشور را یک تهدید جدی دانست و از تمامی مردمان کشور خواست که برای ناکام ساختن این هدف هراس افگنان بسیچ شوند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: “تروریست‌هایی که امروز بر مساجد، معابد، مکاتب، مراکز علمی و تجمعات حق‌طلبانۀ مردمی حمله می‌کنند، با هرنامی و هر ادعایی که باشد، داعیه‌ی جز راه و رسم شِمر و یزید ندارند”.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خون سنی و شیعۀ این سرزمین یک رنگ دارد، سرنوشت تاجیک و پشتون این کشور بهم گره‌خورده است، آبروی هزاره و ازبیک این میهن مانند هم است، فرزندان سادات و بلوچ و پشه‌ای و پامیری و همه اقوام عزیز این ملت زیر یک سقف، برای یک آرمان و در برابر یک انتخاب تاریخی قرار دارند”.

همزمان، رییس جمهور غنی از روی دست گیری برنامه های تازه امنیتی برای تامین امنیت غرب کابل نیز خبر داد.

تقسیم کابل به چهار زون امنیتی، طبقه‌بندی تهدیدات، استفاده از مشوره‌های اقشار مختلف و در نظر‌گرفتن غرب کابل بحیث یک زون امنیتی، بخشی از این اقدامات است.

درهمین حال، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور می گوید که حکومت متعهد به برگزاری انتخابات همه شمول درکشور است.

آقای دانش در این مراسم اظهار داشت: “ما برای برابری تمام اقوام تلاش میکنیم. یک حکومت پاسخگو، هیچ گاه نمی تواند انحصاری عمل کند”.

مولوی فیاض، عضو شورای علمای افغانستان و یکی دیگر از سخنرانان این مراسم تصریح کرد: “پدیده های مانند ناامنی قابل تجزیه نیستند، و این تهدید ها مربوط به همه مردم افغانستان می شود”.

غرب کابل درماه های اخیر موجی از حملات انتحاری و انفجاری را گواه بوده است، حملاتی که بیشتر از غیرنظامیان قربانی گرفت و مسئولیت این حملات را هم گروه داعش پذیرفته است. این تهدیدها سبب شده که حکومت برای روز عاشورا تدابیر ویژه امنیتی را روی دست بگیرد.

گزارشگر: شاهپور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل