رویداد های اخیر

غنی: در ماه گذشته بیشتر از ۱۰۰۰۰ هراس افگن از پاکستان وارد افغانستان شده اند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۶, ۱۴۰۰)

رییس جمهور غنی روز گذشته (جمعه، ۲۵ سرطان) در نشست آسیایی‌میانه وجنوبی، اتصال منطقه‌یی، چالش‌ها و فرصت‌ها گفته در یک ماه گذشته  بیشتر از ۱۰۰۰۰ هراس افگن از پاکستان وجاهای دیگر وارد افغانستان شده اند.

رییس جمهور گفته که ناظران بین المللی اجماع نظر دارند که طالبان هیچ اقدام برای قطع کردن روابط شان با گروه‌های هراس افگن کرده اند.

او در این باره گفت:” برخلاف تضمین‌های نخست وزیر پاکستان و جنرال‌های وی  که تصرف افغانستان توسط طالبان به واسطه زور به نفع پاکستان نیست. استفاده از نفوذ تا طالبان را وادار به گفتگوهای جدی صلح کند. شبکه‌ها و سازمان به گونه آزاد تخریب سرمایه‌ها و تاسیسات مردم و دولت افغانستان را (در پاکستان) تجلیل میکند.”

عمران خان نخست وزیر پاکستان در واکنش به این اظهارات رییس جمهور غنی گفته که وی از این اظهارات که پاکستان نقش منفی در جنگ افغانستان دارد ناامید شده است.

او در این باره گفت:” رییس جمهور غنی، کشوری که از هرج و مرج در افغانستان بیشتر متاثر شده است پاکستان است. پاکستان در ۱۵ سال گذشته ۷۰۰۰۰ تلفات را متحمل شده است. آیا پاکستان دیگر هم جنگ را میخواهد.”

عمران خان افزود:” من به شما اطمینان میدهم که هیچ کشوری دیگر نسبت به پاکستان تلاش نکرده تا طالبان را به میز مذاکراه بکشاند.”

عمران میگوید که “پاکستان بدون اقدام نظامی هر اقدام دیگری انجام داده تا طالبان را به میز مذاکره بکشاند تا در آنجا راه حل سیاسی پیدا شود. ملامت کردن پاکستان در باره اینکه چیزی در افغانستان میگذرد ناعادلانه است.”

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه، در این نشست گفته که خروج عجولانه نیروهای امریکایی از افغانستان باعث بی ثباتی در منطقه شده است.

وی افزوده که این خروج عجولانه تهدیدهای ناشی از هراس افگنی را نیز افزایش داده است.

او در این باره گفته” متسفانه، ما در چند روز گذشته شاهد تخریب اوضاع در افغانستان بوده ایم.”

وی افزود:” بحران افغانستان سبب افزایش بی سابقه تهدیدهای هراس افگنی و قاچاق مواد مخدر شده است.”

سرگی لاورف اظهار داشت که “خطر واقعی گسترش بی ثباتی به کشورهای همسایه وجود دارد.”

وزیر خارجه روسیه همچنان گفته کشورهای آسیایی میانه آماده نیست تا میزبان پایگاه‌های نیروهای امریکایی در منطقه شود.

از سوی دیگر، زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در یک گفتگو با خبرگزاری تاس روسیه گفته وی برای تامین آتش بس موقت در روز عید قربان فشار خواهد آورد.

خلیلزاد افزوده که برای تامین آتش بس دایمی و سرتاسری باید منتظر ماند تا هر دو طرف به یک موافقه سیاسی برسند، اما برای کاهش خشونت‌ها فشار خواهد آورد.

Trending

خروج از نسخه موبایل