Connect with us

رویداد های اخیر

غنی: علی‌رغم تعهدات طالبان خشونت در کشور افزایش یافته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۲۱, ۱۳۹۹)

محمد اشرف غنی رییس جمهور میگوید که خشونت ها در کشور از سوی طالبان به صورت قابل ملاحظه ای تشدید شده است.

آقای غنی که امروز در نشست سران سازمان های همکاری شانگهای صحبت می کرد گفت: “متاسفانه، نه تنها وعده کاهش خشونت و آتش بس همه‌جانبه تحقق نیافته است، بلکه خشونت به صورت قابل ملاحظه از سوی طالبان تشدید شده است. حمله غیرانسانی بر پوهنتون کابل، صرف نظر از این که چه کسی مسؤولیت حمله را بر عهده گرفت، برخاسته از یک طرز فکر خشونت‌آمیز بوده و بر تولید مواد مخدر، قاچاق سرمایه طبیعی و میراث فرهنگی ما به عنوان منابع تمویل تروریزم تکیه می‌کند که نیازمند غور و بررسی واقعی است.”

رییس جمهوری تاکید کرد، علی‌رغم این که مردم افغانستان با اشکال مختلف آشفتگی مواجه است اما صلح، همچنان، “در صدر اولویت‌های ما قرار دارد.”

آقای غنی گفته است: “به عنوان یک دولت و جامعه، ما تعهد، اشتیاق و شجاعتخود را برای اتخاذ تصامیم دشوار به خاطر آغاز گفتگوهای مستقیم و مذاکره با طالبان نشان داده‌ایم.”

در همین حال آقای غنی از سران شانگهای خواسته است که از صلحی در افغانستان حمایت کنند که در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان باشد.

آقای غنی افزوده است: “از آنجایی که احترام به حاکمیت و استقلال کشورها، از اصول اساسی سازمان همکاری‌های شانگهای می‌باشد، ما از همه شما می‌خواهیم که از روند صلح پایدار در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کنید.”

وی تاکید کرده است: “برهم زدن احکام قانون اساسی پیامدهای منفی برای سازمان‌ همکاری‌های شانگهای به شمول مختل ساختن روند ایجاد اقتصاد قاره‌یی اروپا-آسیا و توسعه شبکه‌های جرمی و تروریستی را به بار خواهد آورد.”

رییس جمهوری گفته است: “قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد، که به خاطر تصویب آن از شما تشکر می‌کنیم، یک رهنمود عالی برای انجام گفتگوهای صلح می‌باشد. اجماع قاطع در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای ما را قادر خواهد ساخت که روی روند تأمین صلح به توافق برسیم. اعمار صلح، که در آن مهاجرین و افراد بیجاشده دوباره با جامعه افغان مدغم می‌شوند و تمامی اجزای یک ملت با هم سازگاری دارند، نیازمند ظرفیت قوی دولتی و یکمارکیت پرتحرک می‌باشد تا ما را از فقر به یک رفاه نسبی برساند.”

آقای غنی علاوه کرده است: “ما در یک مقطع تاریخی باز قرار داریم. چهار دهه درد و رنج ما، خصوصا برای زنان و اطفال، می‌تواند ختم شود. لطفا از ماهیت شانگهای برای غالب شدن بر گذشته غم‌انگیز و ایجاد یک آینده مملو از همکاری بایکدیگر استفاده کنید.”

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!