خبرهای تازه

غنی: مخالفان مسلح مانع پیشرفت کشور شده نمی‌توانند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

 رییس جمهور غنی، ‌می‌گوید که مخالفان مسلح دولت برای به دست آوردن امتیازات فعالیت‌های هراس افگنانه شان را افزایش داده اند.

رییس جمهور غنی، در محفلی که به مناسبت معرفی وحید عمر، به عنوان مشاور ریاست جمهوری به روز(شنبه، ۳حمل) در ارگ برگزار شده بود سخن می‌زد، همچنان تاکید ورزید که جنگ افغانستان هیچ توجیه دینی ندارد؛ برای رسیدن به صلح باید راه حل سیاسی جستجو شود و تمامی ابعاد صلح باید واضح و روشن باشد تا صلح پایدار در کشور تامین گردد.

در همین حال، آقای غنی ابراز داشت که این مخالفان باید بدانند که با این عملکرد شان مانع پیشرفت در کشور شده نمی‌توانند و مردم هیچ هراسی را به خود راه نخواهند داد.

آقای غنی گفت: “همیشه بد بختانه روند این بوده، قبل ازینکه به صلح برسیم خشونت در تمامی ممالک که به صلح رسیده اند بیشتر شد و این باید موجب ترس دایم ما نشود، تمرکز می خواهد، اصول می خواهد، و این طور حرکات بیشتر بخاطر امتیاز گیری است و تا زمانی که شرایط آماده می شود دقت و تدبیر می خواهد.”

از سویی هم، مسسولان در شورای عالی صلح در یک نشست خبری به روز (یکشنبه، ۴ حمل) می‌گویند که نبود اراده سیاسی و منطقوی سبب به درازا کشیده شدن روند گفتگوهای صلح در کشور شده است.

مسسولان در این شورا تاکید می‌ورزند که آمادگی‌ها برای برگزاری لویه جرگه مش‌ورتی صلح آغاز شده است. محمد عمر داوودزی رییس دارالانشای این شورا می گوید از میان ۲۵۰۰ اشترک کننده سی درصد شان را بانوان تشکیل می دهد که انتخاب اشتراک کنندگان در ولایت ها ازسوی شورای ولایتی بر اساس سهمیه آنان در مجلس نمایندگان انتخاب می‌شوند. همچنان رییس دارالانشای شورای عالی صلح، برگزاری جرگه مشورتی صلح را جلوگیری از پراگندگی در روند صلح می داند.

آقای داوودزی اظهار می‌دارد: “برای رسیدن به صلح به اراده سیاسی بین المللی ضرورت داریم، که آن اراده برای آوردن صلح وجود دارد و یکی از نمونه های آن مذاکرات بین امریکا و طالبان است، تا سال گذشته ما حتی فکر هم کرده نمی توانسیتم که امریکایی ها و طالبان بین خود مذاکره داشته باشند ولی این موضوع امسال عملی شد، پس همین ارداه سیاسی است.”

این جرگه در نهم ماه ثور به مدت دو روز در کابل برگزار می‌‍شود، تا دیدگاه مشترک شهروندان کشور از بهر برقراری صلح و ایجاد اجماع ملی در این روند شکل بگیرد.

این درحالیست که قرار بود جرگه مشورتی صلح  برای سه روز در ماه حوت سال گذشته در کابل برگزار شود، اما، به دلیل سردی هوا و نیز به دست آوردن دیدگاه‌های همه شمول باشندگان در کشور به تاخیر افتاد. حالا انتظار می‌رود که این جرگه بتاریخ  نهم ماه ثور سال روان برگزار شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل