Connect with us

رویداد های اخیر

غنی: نیاز صلح است تا طالبان روابط خود را با پاکستان قطع کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۳, ۱۳۹۹)

رییس جمهور غنی در دومین روز سفرش به هرات در یک نشست خبری می‌گوید با رسیدن افغانستان به صلح نباید پناه‌گاهای برای طالبان در بیرون از افغانستان وجود داشته باشد. 

غنی در این باره گفت:”یکی از مهم ترین نیازهای صلح این است که طالبان مناسبات خود را با پاکستان قطع کنند اگر افغان استند و می‌خواهند در افغانستان باشند تابعیت دو گانه داشته نمی‌توانند.”

رییس جمهور غنی می‌پذیرد که هنوزهم اعتماد میان کابل و اسلام آباد ضعیف است و تاکنون تعریف منابع بین دو کشور درست نشده است.

به گفته او مذاکرات افغانستان و پاکستان متوازن‌تر شده چون اسلام آباد در بسیاری بخش‌ها به افغانستان وابسته است. 

غنی افزود:”من از نخست وزیر پاکستان خواستم که به طالبان پیام واضح بدهد که راهی جز راه حل سیاسی نیست.”

رییس جمهور از ارایه طرح شکل‌گیری حکومت موقت در نتیجه گفت‌وگو با طالبان نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید اگر طالبان انتخابات را بپذیرند و ببرند، حاضر به تسلیم‌دهی قدرت بر بنیاد اراده مردم خواهد بود. 

او در این باره گفت:” در حکومت موقت تقسیم قدرت را چگونه و به چه اساس می‌خواهید و با کدام صلاحیت. شما فکر می کنید که قانون اساسی کنار گذاشته شد؛ قواعد بازی چی خواهد بود. طرح حکومت موقت چیست؟”

ظاهرن رییس جمهور خطرهایی که در جریان مذاکرات صلح شکل خواهد گرفت، پیش بینی کرده است. 

رییس جمهور گفت:”امید ما برای صلح است اما برای هر گونه خطرات آماده گی داریم. ملتی که آماده نباشد غافلگیری می شود.”

هرچند هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه سرگرم گفت‌وگو با طالبان است اما رییس جمهور غنی می‌گوید که تصمیم آخر را مردم میگیرد.

 

رویداد های اخیر

Roof collapse kills two in Helmand

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱, ۱۴۰۳)

Two people were killed after roof of their house collapsed in southern Helmand province on Friday night, officials said.

Abdul Bari Rashid, head of information and culture in Helmand, told Ariana News that the incident occurred in Tajkan village of Gershak district due to heavy rain.

According to him, the dead include a woman and a child. A man was injured in the incident.

This comes as 10 people have died and six others have been injured as a result of the floods in Helmand province in the last one week.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت انکشاف دهات: از بانک جهانی می‌خواهیم کار ۷ هزار پروژه نیمه‌کاره را تکمیل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که هفت هزار پروژه نیمه‌‌کاره‌ی بانک جهانی در کشور در معرض تخریب‌شدن قرار دارد. مسوولان این وزارت از بانک جهانی می‌خواهند که کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.

به گفته‌ آنان، در مورد این پروژه‌ها با بانک جهانی گفتگو شده اما تا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت احیا وانکشاف دهات گفته است: «هفت هزار پروژه نیمه‌کاره در حال تخریب است و اگر کار این‌ها شروع نشود، این پروژه‌ها تخریب می‌شود. ما از بانک جهانی می‌خواهیم که هرچه زودتر کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.»

در همین حال، اعضای سکتور خصوصی نیز از نهادهای جهانی می‌خواهند که کارهای‌شان‌ را در افغانستان ازسر گیرند.

به گفته مسوولان این سکتور، با آغاز کار این پروژه‌ها برای هزاران تن در کشور زمینه‌ کار فراهم خواهد شد.

میرویس حاجی‌زاده، عضو سکتور خصوصی در این مورد گفته است: «این پروژه‌ها سبب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم ما می‌شود و همچنان وطن رشد بیشتر می‌کند.»

با این حال، آگاهان اقتصادی گفته‌اند هرگاه کار این پروژه‌ها به زودی آغاز نشود، از بین خواهند رفت و سرمایه‌گذاری‌هایی که روی آن‌ها صورت گرفته است، به هدر خواهد رفت.

هرچند بانک جهانی اخیراً گفته است که کار برخی از پروژه‌هایش را در افغانستان ازسر خواهد گرفت اما هنوز از آغاز کار خبری نیست. همزمان با این، مانند بانک جهانی ده‌ها نهاد خارجی دیگر نیز پروژه‌های شان را نیمه تمام گذاشته‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ده نفر از اثر سیلاب‌ها در هلمند جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

مسوولان محلی هلمند می‌گویند که ده نفر از اثر سیلاب‌ها در یک هفته اخیر در این ولایت جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته مسوولان، از این میان هفت تن اعضای یک خانواده بودند که شب گذشته (پنجشنبه) در ولسوالی کجکی جان باختند.

شیر محمد وحدت، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند می‌گوید: «اکثر مردم از ساحات آسیب پذیر به ساحات بلند و کوه‌ها بالا شدند که الحمد لله آمار تلفات پایین است. تیم‌های امداد رسان و نیروهای امنیتی برای کمک به مردم محل فرستاده شده اند.»

گفته می‌شود که سیستم مخابراتی هم از اثر جاری شدن سیلاب‌ها در ولسوالی کجکی مختل شده است. سیلاب‌ها هزاران جریب زمین زراعتی را نیز تخریب کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!