خبرهای تازه

غنی: هنوز نمیدانیم طالبان صلح میخواهند یا در پی فریب اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور در سخنرانی اش در نشست امنتیی مونیخ گفته است که مطمین نیست که آیا گروه طالبان صلح میخواهد ویا در پی فریب کاری است.

آقای غنی گفته است: ” تا دو روز پیش هم طالبان به طرفداران خود گفته است که غرب را فریب دادیم و دولت را هم فریب خواهیم داد و بالاخره افغانستان را به زور فتح خواهیم کرد. امرالله صالح رفتار طالبان را بر اساس  یک استراتيژي توصیف می‌کند و بسیاری از ما نگران هستیم ولی به برای فهمیدن این مساله باید با طالبان مذاکره بکنیم.”

در همین حال؛ قطع روابط طالبان با شبکه القاعده و دیگر گروه های هراس افگن یکی از خواست های کلیدی امریکا و حکومت افغانستان بوده است. به باور رییس جمهورغنی پاکستان هنوز کمکی به روند صلح افغانستان نکرده است.

محمد اشرف افزوده است: “پاکستان نقش خیلی مثبت و قابل توجه در ثبات افغانستان دارد به همین گونه همسایه های دیگر افغانستان، بنابرین مهم است با آنها به یک اجماع منطقه‌یی دست یابیم تا به تضمین های رسمی برسیم و به جنگ به گونه واقعی پایان دهیم”.

رییس جمهوری از آمادگی  افغانها برای کاهش حضور نظامی امریکا نیز سخن میزند و می‌گوید که این کاهش بستگی به شرایط دارد.

رییس جمهور غنی گفته است: “ما از سال های قبل آمادگی کاهش نیروهای خارجی از افغانستان را تا سقف ۸۶۰۰ تن داریم به دو دلیل؛ اول اینکه ۹۴ درصد عملیات‌ها به وسیله نظامیان افغان انجام می شوند و خلا پر شده است و نیز هماهنگی خوبی میان نهادهای امنیتی وجود دارد و دوم اینکه نیروهای کماندوی ما دو برابر و نیروهای هوایی ما سه برابر شده اند. اما توافق در مورد میزان حضور نظامیان در آینده در افغانستان بستگی به شرایط دارد”.

از سوی هم ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در این نشست تاکید ورزیده است که حضور نظامی این نهاد برای این است که افغانستان دوباره مکان امن برای هراس افگنان نشود. به گفته وی، “ما در تلاش آنیم تا خروج نیروهای مان از افغانستان مسوولانه باشد، پیام ما به طالبان این است که برنده جنگ نخواهند شد باید به میز مذاکره بیایند و خشونت ها را کاهش دهند”.

با این حال رییس جمهورغنی باور دارد که  طالبان نمی توانند در روند های همچون انتخابات در برابروب بیستند؛ زیرا به گفته او اگر طالبان به خود باور دارند در انتخابات ها شرکت کنند و ببینند چه تعداد مردم در کنارآنها خواهند ایستاد.

Trending

خروج از نسخه موبایل