خبرهای تازه

غنی: هیچ تعهدی برای رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان وجود ندارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور امروز در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ تعهدی برای رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان، وجود ندارد.

وی تاکید دارد که این موضوع میتواند بخشی از مذاکرات میان افغان‌ها باشد، اما نمیتواند به عنوان یک پیش شرط مطرح شود.

آقای غنی گفت: “هیچ نوع تعهد برای رهایی ۵۰۰۰ زندانی وجود ندارد. ما بار بار این موضوع را بصورت شفاف با داکتر صاحب خلیلزاد و مقامات دیگر شریک ساخته ایم.”

این در حالی است که روز گذشته توافق‌نامه ای میان آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید که در آن آمده است که ۵۰۰۰ زندانی سیاسی طالبان در دهم مارچ (روز نخست گفتگوهای میان افغان‌ها) رها خواهند شد.

اما رییس جمهوری تاکید کرد که رهایی زندانیان طالب از صلاحیت آمریکا نه، بلکه از صلاحیت حکومت افغانستان است.

آقای غنی افزوده است:”ما با آمریکا روی رهایی زندانیان موافقه نداریم… ایالت متحده آمریکا تسهیل میکند، تسهیل معنای تصمیم را ندارد.”

قرار است گفتگوهای میان افغان‌ها تاریخ ۱۰ مارچ سال روان میلادی آغاز شود. اما تا هنوز اجماع سیاسی روی تشکلیل هیات گفتگو کننده با طالبان صورت نگرفته است.

اما رییس جمهوری غنی میگوید که هیات که قرار است با طالبان مذاکره کند، “از ارزش های جمهوری اسلامی افغاستان و از قانون اساسی افغانستان نمایندگی می کنند. صلاحیت هیات را کابل تعیین می کند.”

همچنان غنی همواره تاکید ورزیده است که حفظ ارزشهای جمهوریت، همچون قانون اساسی، حقوق زنان، آزادی بیان از مواردیست که تا اخرین لحظه برای  آن مبارزه خواهد کرد.

به گفته آقای غنی صلاحیت این هیات محدود است زیرا “تصمیم گیرنده آخر طبق قانون اساسی، یا پارلمان افغانستان است یا لویه جرگه افغانستان است و یا رای سنجی عام است.”

قابل یادآوریست که به قول رئیس جمهور غنی، فرمانده ماموریت حمایت قاطع به حکومت افغانستان گفته است که طالبان پس از پایان هفت روزه کاهش خشونت ها، وضعیت را حفظ می کنند تا دو طرف به یک آتش بس کامل دست یابند.

Trending

خروج از نسخه موبایل