خبرهای تازه

غنی: کشورهای همسایه نباید از احداث بندهای آبی افغانستان نگرانی داشته باشند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور غنی میگوید، کشورهای همسایه نباید از احداث بندهای آبی افغانستان نگرانی داشته باشند.

چهارمین نشست ملی آب و توسعه پایدار در کابل برگزارشد.

رییس جمهور غنی دراین نشست آب را یکی از منابع مهم و کلیدی برای افغانستان میداند و برمدیریت درست و همه جانبۀ آن درافغانستان تاکید می ورزد.

وی میگوید، “دولت و ملت باید به صورت اساسی بر تقسیم آب و اختصاص منابع به یک نتیجۀ بنیادی و پالسی واضح بر سند هر کارخانۀ سمنت که میسازیم و ساختن آن ضروری است، نیاز به آب دارد و بنا جمع کردن آب به یک سکتوز خلاصه نمیشود، آب یکی از ضرورت های ملی ما است و همه ادارات باید در این بخش توجه کنند.”

اقای غنی می گوید، که تدوین چارچوب های حقوقی و قراردادهای به اساس منافع دو جانبه یا چند جانبه میتوان زمینۀ استفادۀ بهتر از آب ها را فراهم کرد.

“توقع ما از همسایگان ما این است که از ایجاد بندها و شبکه های استفاده از منابع آبی نگران نباشند و از آنان حمایت کنند.”

در همین حال علی عثمانی، وزیر انرژی و آب میگوید که برنامۀ مدیریت منابع آب تهیه شده و تقویت آب‌های فرامرزی، مطالعات و مدیریت آن ها، مکانیزم تطبیق معاهدات، اعمار بندها، تامین امنیت پروژه ها و بسیاری از مسایل مربوط به تنظیم آب در داخل افغانستان در این برنامه گنجانیده شده است.

وی میگوید، “این پلان به ظرفیت سازی منابع آب نیز پرداخته و ظرفیت سازی در هرسه بخش اکادمیک، نهاد سازی و تطبیق مورد توجه قرار گرفته.”

رییس جمهور غنی میگوید، تا هنوز از اهمیت واقعی آب آگاهی وجود ندارد و استفادۀ عادلانه از آب میتواند سبب تحکیم ثبات در کشور شود.

وی میگوید، “آب به مثابۀ ثروت عظیم در بخش زراعت کشوری که هشتاد درصد مردم آن به زراعت متکی است، اما یکی از عمده ترین وارد کنندۀ موارد زراعتی است شرم ملی است و باید خاتمه یابد، باید افغانستان صادر کنندۀ زراعت شود نه وارد کننده زراعت.”

رییس جمهور میگوید، که در سال جاری در بودجۀ دولت، برای تقویت آب ها بودجه اختصاص داده شده است، و از سال آینده نیز برای مدیریت هر حوزۀ آبی در افغانستان، بودجه جداگانه در نظر گرفته خواهد شد.

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل