رویداد های اخیر

فرستاده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان از تلاش‌هایش برای ایجاد حکومت همه‌‌شمول و تعامل با امارت اسلامی خبر داد

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۰, ۱۴۰۲)

فرستاده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که در دیدار با مقام‌های این اتحادیه و مقام‌های حکومت پیشین، درمورد ایجاد حکومت همه‌شمول و تعامل با امارت اسلامی گفتگو کرده است.

هرچند امارت اسلامی به عنوان یک دولت رسمی تاکنون در جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است و جهان همواره بر مشروعیت و ادغام افغانستان به جامعه بین‌المللی در صورت عمل به تعهدات تاکید ورزیده‌اند، اما اخیراً تلاش‌ها برای تعامل با حکومت کنونی افغانستان افزایش یافته است.

در این میان فرستاده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان، از تلاش‌هایش برای ایجاد حکومت همه‌‌شمول و تعامل با امارت اسلامی خبر می‌دهد.

توماس نیکلاسون می‌گوید که با معاون مدیرعامل اتحادیه اروپا در آسیا و اقیانوسیه، معاون هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان و حکمت خلیل کرزی، معاون وزارت خارجه حکومت پیشین در بروکسل دیدار و گفتگو کرده است. فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در پیامی در شبکه ایکس افزوده است که در این دیدار آن‌ها در مورد صلح پایدار، ایجاد حکومت فراگیر و نیاز بر ادامه تعامل اتحادیه اروپا با افغانستان بحث کرده اند.

آقای نیکلاسون نوشته است که: «ما در بروکسل درمورد ادامه گفتگوها در مورد افغانستان، صلح پایدار و حکومت فراگیر و نیاز به ادامه تعامل اتحادیه اروپا با افغانستان بحث کردیم.»

درهمین حال، نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان هم گفته است که در دیدار با رئیس بنیاد صلح ساساکاوا جاپان، از تعامل مداوم جاپان در حمایت از مردم افغانستان قدردانی نموده است. به گفته توماس وست، اتسوشی سونامی در این دیدار بر حمایت از صلح و معیشت پایدار در افغانستان تعهد کرده است.

در سوی دیگر رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر می‌گوید که با سفیر جاپان در افغانستان در دوحه دیدار کرده است. سهیل شاهین در شبکه ایکس نگاشته است که در این دیدار با تاکایوشی کورمایا درمورد وضعیت کنونی افغانستان گفتگو کرده است.

آقای شاهین نگاشته است: «ما درمورد وضعیت فعلی، کمک‌های بشردوستانه، تداوی معتادان، پروژه‌های جایگزین کوکنار برای دهقانان، اهمیت مشارکت و سایر موضوعات بحث کردیم.»

با این حال امارت اسلامی همواره گفته است که خواهان تعامل با همه کشورهای جهان، به خصوص کشورهای همسایه است.

جامعه جهانی مشروعیت و تعامل با حکومت سرپرست را مشروط به ایجاد حکومت فراگیر، توجه به حقوق بشر به خصوص حقوق زنان و دختران و عدم استفاده از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر مشروط کرده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل