جهان

فرماندهی نیروی مرکزی آمریکا از نیروی نیابتی ایران در افغانستان نگران است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

جنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، از آنچه بهره‌گیری ایران از نیروی نیابتی خود در افغانستان در برابر نیروهای امریکایی می‌خواند، ابراز نگرانی کرده است.

جنرال مکنزی می‌گوید، شواهد افزایش فعالیت‌های تهران در افغانستان را نشان می‌دهد که خطراتی را متوجه نیروهایی امریکایی در افغانستان خواهد کرد.

او می‌گوید:” ایران همیشه تا حدی نقش منفی در مسایل افغانستان داشته، اما آن‌ها ممکن دنبال فرصتی باشند تا از طریق گروه‌های نیابتی خود به نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان صدمه زنند.”

تمیم عاصی رییس انستیتوت مطالعات جنگ و صلح افغانستان، می گوید، سه مورد را میتواند به افغانستان پیامد داشته باشد: تشدید جنگهای نیابتی، تامین منافع جیوپولیتیک آمریکا از طریق افغانستان و افزایش تشنج های مذهبی.

در همین حال محمد ابراهیم طاهریان، فرستاده ویژه وزارت خارجه ایران در کابل، با رییس اجرایی و مشاور شورای امنیت ملی گفتگو کرده است که محور گفتگوهایش مبارزه در برابر تندروی و افراط‌‌‌‌‌‌گرایی و گسترش روابط دو دولت بوده است.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، گفت، “مشاور امنیت ملی بر افزایش همکاری بین کابل و تهران و دوام نقش مثبت ایران در افغانستان، با فرستاده ویژه وزارت خارجه ایران صحبت کرد.”

دو نگرانی از تنش‌های امریکا و ایران در افغانستان متصور است؛ اثرگذاری این تنش‌ها روی گفتگوهای صلح امریکا با طالبان و بهره‌گیری ایران از طالبان تحت نفوذ اش در برابر نیروهای امریکایی در افغانستان.

حکومت وحدت ملی اما گفته است که ایران تعهد سپرده که دامنه تنش با امریکا را به خاک افغانستان نمی‌کشاند.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل