رویداد های اخیر

فرمان تازه امارت اسلامی در مورد حقوق زنان؛ زن مال نیست

Published

on

(Last Updated On: قوس ۱۲, ۱۴۰۰)

ملا هبت‌الله آخندزاده امیر امارت اسلامی افغانستان در فرمان تازه ای در مورد حقوق زنان گفته است که زن ملک نیست، بلکه انسان آزاد و شریف است.

در این فرمان تاکید شده است که کسی حق ندارد در بدل صلح یا رفع دشمنی زنی را به کسی بدهد.

در این فرمان هم‌چنان تاکید شده است که رضایت دختران در هنگام ازدواج ضروری است و هیچ کسی نمی‌تواند بانوان را به گونه‌ی اجباری وادار به ازدواج کند.

در این فرمان آمده است:

  • هیچ‌کسی کدام زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور نمی‌تواند
  • زن مال «ملک» نه، بل «انسان آزاد و اصیل» است و هیچ کسی آن را در بدل صلح، «بد» داده نمی‌تواند
  • زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است.
  • گرفتن مهر از شوهر جدید حق شرعی زن دانسته شده است.
  • در ماده اخیر این فرمان به چند همسری مردان پرداخته است. طبق این ماده، «کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه‌ی زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین‌شان عدالت را برقرار کند.

از سوی هم شماری از فعالان حقوق زن فرمان تازه را برای تامین حقوق زنان استقبال می‌کند و تاکید براین دارند که به گونه‌ی عملی و همه جانبه تطبیق شود.

در همین حال، رهبر امارت اسلامی، در این فرمان به وزارت‌های حج و اوقاف، اطلاعات و فرهنگ، دادگاه عالی و والیان هدایت داده است که مانع ظلم و ستم بر زنان شود و بر حقوق آن به گونه‌ای اصولی رسیدگی کنند.

این در حالی است که با سقوط حکومت پیشین، و روی‌کار آمدن امارت اسلامی، زنان همواره در مورد از دست‌دادن حقوق اساسی‌شان، از جمله حق آموزش، کار و سیاست ابراز نگرانی کرده ‌اند. در این فرمان نیز در مورد این حقوق زنان هیچ اشاره‌ای نشده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل