علم و تکنالوژی

فروش آیفون و درآمد شرکت اپل کاهش یافت

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۴, ۱۴۰۱)

پس از چندین فصل عملکرد درخشان با وجود افزایش مشکلات اقتصادی، سرانجام درآمد، سود و آمار فروش اپل در بسیاری از کسب‌و‌کارهایش ضعیف‌تر از حد انتظار تحلیلگران وال‌استریت شد. در نتیجه‌ این وضعیت،‌ ارزش سهام اپل افت کرد.

به نقل ازCNBC ، فروش اپل در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۲ حدوداً پنج درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بود. این نخستین بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون است که فروش محصولات اپل با افت سالانه مواجه می‌شود.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، می‌گوید سه عامل روی عملکرد مالی این شرکت در سه‌ماهه‌ منتهی‌ به پایان ۲۰۲۲ اثر گذاشتند: دالر قوی، مشکلات تولید آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در چین و افزایش مشکلات اقتصادی.

کوک می‌گوید وضعیت دشوار اقتصادی روی عملکرد همه‌ شرکت‌ها اثر گذاشته است.

ارزش سهام اپل به‌طور موقتی تا چهار درصد افت کرد، اما به دنبال ارایه پیش‌بینی‌های جزئی، اپل درباره‌ فصل اول سال ۲۰۲۳ مجدداً بالا رفت. بر اساس پیش‌بینی‌های اپل، سرعت افت فروش آیفون در فصل جاری کمتر از فصل تعطیلات خواهد بود.

اپل در گزارش مالی جدیدش می‌گوید در فصل پایانی سال گذشته‌ میلادی، ۱۱۷٫۱۵ میلیارد دالر درآمد کسب کرد، در حالی که تحلیلگران درآمد ۱۲۱٫۱۰ میلیارد دالری پیش‌بینی کرده بودند. درآمد اپل در این برهه زمانی ۵٫۴۹ درصد نسبت‌ به فصل پایانی ۲۰۲۱ افت کرده است.

در سه‌ماهه‌ پایانی ۲۰۲۲ درآمد آیفون ۶۵٫۷۸ میلیارد دالر بود که از افت ۸٫۱۷ درصدی نسبت‌ به یک سال قبل خبر می‌دهد. درآمد مک ۲۸٫۶۶ درصد افت کرد و درآمد آیپد ۲۹٫۶۶ درصد بالا رفت. این دو واحد تجاری به ترتیب ۷٫۷۴ میلیارد دالر و ۹٫۴ میلیارد دالر درآمد برای اپل به ارمغان آوردند.

درآمد «سایر محصولات» اپل که شامل مواردی مثل اپل واچ و ایرپاد می‌شود، ۸٫۳ درصد افت کرد و به ۱۳٫۴۸ میلیارد دالر رسید. درآمد واحد خدمات اپل با رشد ۶٫۴ درصدی برای اولین بار از ۲۰ میلیارد دالر عبور کرد و حتی فراتر از انتظار تحلیلگران ظاهر شد.

اپل می‌گوید در فصل پایانی ۲۰۲۲ حاشیه‌ سود ناخالصش ۴۲٫۹۶ درصد بود. تحلیلگران عدد ۴۲٫۹۵ درصد را پیش‌بینی کرده بودند.

Trending

خروج از نسخه موبایل