Connect with us

رویداد های اخیر

فضای پاکستان به روی پروازهای افغانستان باز شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

فضای پاکستان، پس از نزدیک به پنج ماه به روی پروازهای شرکت‌های هوایی افغانستان باز شد.

پس از اضافه از چهار ماه فضای پاکستان بر پرواز های افغانستان باز شد. وزارت ترانسپورت می گوید که با بسته شدن فضای پاکستان با آنکه از راه های بدیل برای پرواز به هندوستان استفاده شد اما افغانستان دراین مدت بیست و هفت میلیون دالر زیان کرد.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت ترانسپورت می‌گوید: “ما خوش استیم که فضای پاکستان برای پرواز های افغانستان باز شد اما ما راه‌های بدیل را دریافته بودیم اما زیان مالی زیادی برای افغانستان وارد شد.”

با این همه، آگاهان اقتصادی می‌گویند که  باز شدن فضای پاکستان به پروازهای شرکت های هوایی افغانستان، به نفع هر دو کشور است. به باور آنان روابط خوب میان دو کشور باعث رشد اقتصادی منطقه می‌شود.

فضل المالک نیازی، آگاه امور اقتصادی در این زمینه می‌گوید: “این اقدام پاکستان به نفع هردو کشور است بازرگانان می‌توانند از این طریق میوه‌های شان را به بازارهای هندوستان برسانند.”

حالا که فضای پاکستان به پروازهای افغانستان باز شده است اما تاحال قیمت تکت پروازهای که این فضا سفر میکنند تغییر نکرده است، مسئولان شرکت‌های خصوصی هوایی، می‌گویند که از هجدهم ماه روان میلادی قیمت تکت‌ها کاهش خواهد یافت و شمار مسافران نیز بیشتر خواهد شد.

رویداد های اخیر

حکمتیار: فضای افغانستان زیر اشغال قرار دارد، هیچ‌نوع حضور امریکا را نمی‌پذیریم

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۳)

گلبدین حکمتیار، یکی از رهبران جهادی، از گشت و گذار طیاره‌های بی پیلوت امریکایی در فضای افغانستان انتقاد کرده و می‌گوید که فضای افغانستان توسط امریکا اشغال شده است.

آقای حکمتیار در یک سخنرانی که از سوی شبکه تلویزیونی متعلق به وی نشر شده، گفته است که هیچ‌نوع حضور امریکا در افغانستان پذیرفتنی نیست.

او تصریح کرده است: «فضای افغانستان زیر اشغال است. بیان این موضوع مسوولیت ایمانی ما است. ما بیشترین قربانی را برای آزادی داده ایم. ما هیچ‌گونه حضور امریکا را نمی‌پذیریم. ما هیچ‌نوع سلطه بیگانه را نمی‌پذیریم.»

آقای حکمتیار هم‌چنان بیان کرده که احتمال ورود دوباره نیروهای امریکایی به کشور وجود دارد.

او اظهار کرده است: «مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترمپ می‌گوید که خروج ما اشتباه بود و باید برگردیم. این یک موضوع عادی نیست. احتمال اینکه آنان بار دیگر مرتکب اشتباه شده و به افغانستان برگردند، خیلی قوی است.»

امارت اسلامی تا کنون در مورد این اظهارات گلبدین حکمتیار واکنشی نشان نداده است. اما آگاهان می‌گویند که امارت اسلامی به برخی از نگرانی‌های مردم پاسخ دهد.

فضل الهادی وزین، استاد پوهنتون می‌گوید: «ایجاب می‌کند تا مقامات محترم حکومت سرپرست در این مورد توضیحات بدهند و به نگرانی‌های مردم افغانستان در این مورد پاسخ بگویند، زیرا قضایای مهم و بزرگ ملی برای هر شهروند افغانستان مهم است و اگر مشکلی باشد، موجب نگرانی همگان است.»

پیش از این، امارت اسلامی بارها نسبت به گشت و گذار طیاره های بی پیلوت در فضای افغانستان اعتراض کرده بود اما به نظر می‌رسد تا کنون این انتقادها کارساز واقع نشده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس جمهور ازبکستان با وزیر خارجه عربستان، صدراعظم قطر در مورد افغانستان و خط آهن افغان-ترانس گفتگو نمود

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۳)

رئیس جمهور ازبکستان با وزیر خارجه عربستان، صدراعظم قطر و وزیر برق امارات متحده عربی در مورد افغانستان و خط آهن افغان-ترانس دیدار و گفتگو نمود.

شوکت میرضیایف در دیدار با صدراعظم و وزیر برق امارات متحده عربی بر توجه خاص به آماده سازی پروژه تخنیکی و آغاز ساخت خط آهن افغان-ترانس تاکید کرده است.

رئیس جمهور ازبکستان در حاشیه نشست شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، با وزیر خارجه عربستان سعودی، صدراعظم قطر و صدراعظم امارات متحده عربی در دیدارهای جداگانه، درمورد افغانستان گفتگو کرده است. ریاست جمهوری ازبکستان گزارش داده است که شوکت میرضیایف در دیدار با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، صدراعظم قطر درمورد گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ارتباطات گفتگو کرده است و تسریع تطبیق عملی پروژه اعمار خط آهن افغان-ترانس نیز یکی از موضوعات مورد بحث بوده است.

صدراعظم قطر در این دیدار تاکید کرده است که پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکت‌های پیشرو قطری در حال اجرا است.

در بخشی از خبرنامه ریاست جمهوری ازبکستان آمده است که: «در این دیدار درمورد گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های تجارتی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ارتباطات بحث شد و مسایل تسریع تطبیق عملی پروژه اعمار خط آهن افغان-ترانس نیز مورد بررسی قرار گرفت.»

در همین حال، رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، وضعیت افغانستان را بررسی کرده و مشارکت همه جانبه در چارچوب اجرای عملی توافقات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بالاترین سطح را مورد توجه قرار دادند.

شوکت میرضیایف در دیدار با هیئت امارات متحده عربی به رهبری سهیل المزرویی، وزیر برق و زیربنا‌های آن کشور نیز آغاز ساخت خط آهن افغان-ترانس را مهم خوانده و دو طرف بر توجه خاص به آماده سازی پروژه تخنیکی و آغاز ساخت خط آهن ترانس افغانستان تاکید کرده اند.

این در حالی است که پیش از این، قطر برای ساخت راه‌آهن افغان-ترانس اعلام آمادگی کرده بود.

مسوولان اداره خط‌آهن گفته بودند که مقام‌های قطری تعهد کرده‌اند تا در پروژه راه‌آهن افغان-ترانس سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر کارهای تخنیکی و سروی این خط را شرکت‌های امارات متحده عربی انجام می‌دهند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

هشدار پولیس بلوچستان پاکستان به مهاجران افغان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۸, ۱۴۰۳)

پولیس ایالت بلوچستان پاکستان به مهاجران افغان هشدار داده‌است که این ایالت را به طور داوطلبانه ترک کنند.

پولیس هشدار داده است که اگر این مهاجران تا ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه (۲۸حمل) به وقت محلی قریه‌های بلوچستان را ترک نکنند، به گونه اجباری اخراج خواهند شد.

مهاجران دارای کارت اتباع افغان و کارت گواهی ثبت نام‌ شامل این هشدار هستند.

با این حال، پیش از این حکومت پاکستان اعلام کرده بود که مهاجران دارای کارت اتباع افغان و کارت گواهی ثبت نام از پاکستان اخراج نخواهند شد، اما اکنون مقام‌های ایالتی در بلوچستان می‌گویند که مهاجران قانونی هم اخراج می‌شوند.

کارت گواهی ثبت و کارت اتباع افغان مدارک هویتی برای مهاجران افغان است که به آنها اجازه می‌دهد که به طور قانونی در پاکستان زندگی کنند. این کارت در سراسر پاکستان معتبر است.

این حالی است که حکومت پاکستان اعلام کرده بود که به‌زودی مرحله دوم اخراج مهاجران افغان را آغاز خواهد کرد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!