اخبار ساحوی

فضل احمد معنوی: تنها با اجماع ملی می توان در خصوص تاریخ انتخابات تجدید نظر نمود

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

افزایش نگرانی ها در مورد زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی باعث شد مجلس نمایندگان روز دوشنبه ( 29 عقرب) رییس کمیسیون انتخابات را برای استجواب به این مجلس فرا خواند.

شماری از اعضای مجلس همان نگرانی پیشین شان را یکبار دیگر به رییس کمیسیون مستقل انتخابات از نزدیک بیان کردند.

آنان میگویند که به دلیل سردی هوا در مناطق سردسیر، مردم قادر نخواهند بود که شانزدهم حمل سال 1393 خورشیدی، در انتخابات شرکت کنند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات، تقویم انتخاباتی اعلام شده را در مطابقت با قانون اساسی افغانستان میداند.

فضل احمد معنوی رییس این کمیسیون میگوید که براین اساس، انتخابات باید شصت روز پیش از پایان دوره رییس جمهوری برگزار شود.

آقای معنوی افزود، در صورتیکه راه قانونی جدیدی وجود داشته باشد تنها با اجماع ملی می توان در خصوص تاریخ برگزاری انتخابات تجدید نظر نمود.

از سوی دیگر، شماری از اعضای مجلس نمایندگان، برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را در تناقض با قانون اساسی میخوانند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی همزمان در یک روز برگزار گردد، اما اعضای مجلس از این اقدام انتقاد می کنند.

پاسخ کمیسیون مستقل انتخابات در برابر این انتقاد ها این است که حکومت افغانستان هزینه کافی برای برگزاری دو انتخابات در دست ندارد و از سوی هم، شرایط امنیتی ایجاب میکند که دو انتخابات در یک روز برگزار شود.

در عین حال، آقای معنوی بر تقویت ظرفیت های این نهاد تاکید میکند و میگوید که برای جلوگیری از کاربرد تقلب در انتخابات، طرح کارت های ثبت نام رای دهنده گان را آماده کرده است.

این کمیسیون درنظر دارد که هفت هزار مرکز رایدهی را برای انتخابات پیشرو آماده سازد و آقای معنوی گفت که در این مورد با مسئولین امنیتی نیز گفتگو شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل