خبرهای تازه

فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تا دو روز دیگر اعلام خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

کمیسیون مستقل انتخابات، روز یکشنبه مدارک نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را در یک نشست علنی بررسی کرد.

عبدالبدیع صیاد، رییس این کمیسیون در این نشست از وزارت امور خارجه خواست تا بی درنگ به در خواست این کمیسیون از بهر تابعیت دوم نامزدان پاسخ دهد.

بر بنیاد بررسی‌های کمیسیون مستقل انتخابات دو نامزد از آدرس احزاب و شانزده نامزد دیگر به گونه‌ی مستقل ثبت نام کرده اند و فهرست ابتدایی آنان تا دو روز دیگر اعلام خواهد شد.

آقای صیاد می‌گوید: “هر زمانی که ثابت شد که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری تابعیت دوم دارند و از طریق وزارت امور خارجه بر ما ارسال شد، در همان وقت او از فهرست کاندیداتوری حذف می شود.”

با این حال، به اساس قانون‌انتخابات تمامی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به استثنای رییس جمهور و معاونان‌ اش، ‌از سمت شان استعفا کنند، اما پاسخ کمیسیون مستقل انتخابات در برابر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه و محمد محقق، معاون دوم‌ این ریاست چیست؟

رییس کمیسیون مستقل انتخابات در این مورد بیان می‌دارد: “ریاست اجراییه مثل این که همه ما از افغانستان هستیم و میدانیم یک اداره ی جدید است، در تشکیل دولت نیست و در قانون ذکر نشده و این جواب که ما امضا کردیم، این است که استعفا بدهند یا ندهند بحث حقوق است و نیاز به بحث دارد.”

درهمین حال، معاذ الله دولتی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات ابراز می‌دارد: “اگر ضرورت به این شود که آنچه که تقاضا می شود از نظر حقوقی از نهاد های حقوقی کمک خواهیم گرفت تا حل شود.”

انتخابات ریاست جمهوری در حالی قرار است سال آینده برگزار شود که دامنه جنگ در نقاط بیشتر کشور  گسترش یافته است و حضور نیروهای بین‌المللی به پایین‌ترین سطح تقلیل خواهد یافت. هرچند مقامات امنیتی گفته اند که امنیت این روند را بصورت مثمر پوشش خواهند داد، با آنهم  به نظر می‌رسد که برای رای دهندگان صلح با طالبان و دست‌کم تضعیف توان نظامی این گروه و آوردن امنیت به شهرها اولویت نخست باشد.

Trending

خروج از نسخه موبایل