Connect with us

جهان

فوران آتشفشان در اسپانیا بعد از ۵۰ سال

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

فوران آتشفشان شدید پس از ۵۰ سال در جزایر لاپالمای اسپانیا باعث تخلیه پنج هزار ساکن این منطقه شده است.

تصاویر برداشته شده از رویداد نشان می دهد که این آتشفشان رو به گسترش است و شماری از خانه ها را در مسیرش ویران کرده است.

این آتشفشان از ساعت ۳ پس از ظهر روز گذشته اغاز شده و حالا به سمت روستا ها دراین منطقه رو به سرازیر شدند است.

یک باشنده جزیره کنری اسپانیا گفته است: “نکته شگفت انگیزی که تاکنون من هرگز تجربه نکرده بودم، این است که سر و صدای ناشی از آتشفشان، مانند صدای به پرواز درآمدن همزمان بیست جنگنده است و بسیار صدای بلندی دارد و در نوع خود شگفت انگیز است.”

آنجل ویکتور تورس نخست وزیر اسپانیان هم به جزایر کناری رفته است و به مقام های محلی دستور داده که وضعیت را زیر نظر گرفته و به نیازمندان هرچه زوتر کمک بفرستند. مقام های محلی هم دستور تخلیه هر چه زودتر مناطق آسیب پذیر را داده است.

آقای تورس گفته است: “همه چیز طبق برنامه در حال انجام است و اولویت تضمین امنیت شهروندان لاپالما است. گدازه‌ها به آرامی به سمت ساحل در حال حرکت هستند و در حال حاضر قابل پیش بینی نیست که آیا مجبور به تخلیه منطقه دیگری بشویم یا خیر.”

پس از ثبت بیش از ۲۲ هزار زمین لرزه در یک هفته و در اطراف این آتشفشان، جزیره لا پالما در حالت آماده باش کامل به سر می‌برد.

تا کنون از خسارات بجا مانده ازین آتشفشان چیزی گزارش نشده است.

جهان

هشت سرباز اسرائیلی در جنوب غزه کشته شدند

شاخه نظامی حماس گفت که انفجار در یک ساحه ماین گذاری شده رخ داد.

Published

on

(Last Updated On: )

اردوی اسرائیل اعلام کرده است که هشت سرباز اسرائیلی در نتیجه یک انفجار روز شنبه در جنوب نوار غزه کشته شدند.

رویترز به نقل از اردوی اسرائیل گزارش داده است که سربازان همه اعضای یک واحد انجنیری جنگی بودند که در نتیجه انفجار بر موتر زرهی حامل آنان در ساحه تل السلطان در غرب رفح کشته شدند.

شاخه نظامی حماس گفت که انفجار در یک ساحه ماین گذاری شده رخ داد.

در همین حال، تانک‌های اسرائیلی در تل السلطان پیشروی کردند و گلوله‌ها در این منطقه ساحلی فرود آمد، جایی که هزاران فلسطینی به آن پناه برده اند.

علیرغم افزایش فشارهای بین المللی برای آتش بس، توافق برای توقف جنگ هنوز بعید به نظر می‌رسد، جنگی که بیش از هشت ماه پیش آغاز در اکتوبر آغاز شده بود.

در حملات هوایی اسرائیل بر دو خانه در حومه شهر غزه، ساکنان گفتند که دست کم ۱۵ نفر کشته شدند. به گفته داکتران، چهار نفر دیگر در حملات جداگانه در جنوب غزه کشته شدند.

اردوی اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که نیروهایش در رفح، واقع جنوب غزه ، در نزدیکی مرز با مصر، مقادیر زیادی تسلیحات را، هم در بالای زمین و هم در شبکه تونل‌های گسترده ساخته شده توسط حماس، ضبط کرده‌اند.

به گفته اردوی اسرائیل، حماس روز جمعه پنج راکت از مرکز غزه فیر کرد که دو راکت در فضای باز در اسرائیل و سه راکت دیگر در غزه اصابت کرد.

 

مطالب مرتبط:

 

شورای امنیت سازمان ملل از طرح آتش بس اسرائیل و حماس حمایت کرد

 

کشته شدن دست‌کم ۲۷ تن در حمله هوایی اسرائیل به یک مکتب در غزه

 

 

Continue Reading

جهان

توافق امنیتی ۱۰ ساله امریکا و اوکراین

ولودیمیر زلنسکی این توافق را «تاریخی» خواند و آن را پلی به سوی عضویت کشورش در ناتو توصیف کرد. پیمان ناتو هرگونه حمله علیه یکی از ۳۲ عضو خود را حمله به همه تلقی می‌کند.

Published

on

(Last Updated On: )

جو بایدن، رئیس‌ جمهور امریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین یک توافقنامه امنیتی دوجانبه ده‌‌ ساله امضا کردند، که هدفش تقویت دفاع اوکراین در برابر روسیه و کمک به این کشور برای عضویت در ناتو است.

این توافق که در حاشیه نشست سران گروه هفت در ایتالیا امضا شد، دولت ایالات متحده را به حمایت از اوکراین متعهد می‌کند، حتی اگر دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین امریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده پیروز شود.

دونالد ترامپ از اروپا خواسته است بار بیشتر حمایت از کی‌یف را برعهده بگیرد.

بایدن در یک کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی پس از امضای توافق در حاشیه نشست سران گروه هفت گفت: «پیام کشورهای گروه هفت به ولادیمیر پوتین این است که نمی‌توانی ما را منتظر نگه داری و یا جدایمان کنی.»

این گروه متشکل از هفت اقتصاد ثروتمند جهان همچنین موافقت کردند که با استفاده از سود به دست آمده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه در خارج از آن کشور، وام ۵۰ میلیارد دالری به اوکراین را پرداخت کنند.

توافق امنیتی ایالات متحده و اوکراین همچنین چارچوبی را برای کمک درازمدت به توسعه نیروهای مسلح قدیمی اوکراین و برداشتن گامی جهت عضویت این کشور در ناتو، ارائه می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی این توافق را «تاریخی» خواند و آن را پلی به سوی عضویت کشورش در ناتو توصیف کرد. پیمان ناتو هرگونه حمله علیه یکی از ۳۲ عضو خود را حمله به همه تلقی می‌کند.

طبق توافقنامه امنیتی امریکا و اوکراین، در صورت حمله مسلحانه یا تهدیدی از این دست علیه اوکراین، مقام‌های دو کشور ظرف ۲۴ ساعت برای تصمیم‌گیری در مورد پاسخ مناسب و این که اوکراین به چه نیازهای دفاعی نیاز دارد، ملاقات خواهند کرد.

در بحبوحه پیشروی روسیه در جبهه شرقی اوکراین، این توافق امنیتی بار دیگر بر حمایت ایالات متحده از حمایت از اوکراین در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود تأکید می‌کند.

توافق همچنین برنامه‌هایی را برای توسعه صنایع دفاعی اوکراین و گسترش اردوی این کشور مشخص کرده است.

 

خبرهای مرتبط:

 

تضمین‌های امنیتی دراز مدت کشورهای گروه ۷ به اوکراین

ترکیه: کشورهای در ناتو به دنبال تضعیف کردن روسیه اند

Continue Reading

جهان

شورای امنیت سازمان ملل از طرح آتش بس اسرائیل و حماس حمایت کرد

Published

on

(Last Updated On: )

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه (۲۱جوزا) با ۱۴رای مثبت قطعنامه پیشنهادی آتش بس در غزه، که توسط جو بایدن رئیس جمهور امریکا ارائه شده بود را تصویب کرد.

رویترز روز سه‌شنبه (۲۲جوزا) نیز در گزارشی از این جلسه نوشت که چهارده عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی امریکا برای آتش‌بس سه مرحله‌ای که پیشتر در آخر ماه مه از سوی جو بایدن ارائه شده است استقبال کردند و به آن رای مثبت دادند، روسیه اما به آن رای ممتنع داد.

این قطعنامه از پیشنهاد آتش‌بس جدید استقبال می‌کند، تصریح می‌کند که اسراییل آن را پذیرفته است، از حماس می‌خواهد با آن موافقت کند و «از هر دو طرف می‌خواهد تا شرایط آن را بدون تأخیر و بدون قید و شرط به‌طور کامل اجرا کنند».

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائمی امریکا در سازمان ملل نیز در پایان این رأی‌گیری گفت «جامعه جهانی برای معامله‌یی که جان‌ها را نجات می‌دهد و به غیرنظامیان فلسطینی در غزه کمک می‌کند تا بازسازی و بهبود خود را آغاز کنند اتحاد دارد و برای معامله‌یی که گروگان‌ها را پس از هشت ماه اسارت به خانواده‌هایشان برساند اتفاق‌نظر دارد».

خاطر نشان می‌شود که قطعنامه پیشنهادی امریکا که روز گذشته به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید از دو طرف مخاصمه در غزه می‌خواهد که فوراً به جنگ هشت ماهه پایان داده و بر اساس سه مرحله پیشنهادی در طرح مزبور برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی تلاش کنند.

قطعنامه پیشنهادی سه فاز گام‌به‌گام را از آغاز تا تثبیت آتش‌بس در نظر گرفته است، در مرحله نخست خواستار مبادله گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی همزمان با برقراری آتش‌بس موقت شده است.

فاز دوم قطعنامه شامل پایان دائمی خصومت و درگیری‌ها است که قرار است همزمان با عقب‌نشینی کامل ارتش اسراییل از غزه عملی شود.

فاز سوم هم متمرکز بر برنامه بلندمدت برای آینده منطقه از جمله آغاز طرح چندین ساله بازسازی غزه است.

این قطعنامه هم‌چنین به جزئیات پیشنهاد جو بایدن می‌پردازد و تصریح می‌کند که «اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس هم‌چنان ادامه خواهد داشت».

به گفته مقام‌های صحی غزه، حملات هوایی، زمینی و دریایی اسراییل به خاک فلسطین تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۳۷۰۰۰فلسطینی شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!