اخبار ساحوی

قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد

Published

on

(Last Updated On: )

مجلس نمایندگان پس از رایزنی های طولانی قانون حق دسترسی به اطلاعات را در 6 فصل و 32 ماده و قانون حمایت اجتماعی را در ۳ فصل و ۲۲ ماده تصویب کردند.

در قانون دست رسی به اطلاعات جز اول و ششم ماده ۱۵ به خاطر محدودیت دست رسی به اطلاعات برای مردم به ویژه رسانه ها از این قانون حذف گردید.

در ماده ۱۵ فقره ۱ و ۶ این قانون آمده است که معلوماتی که حقوق بشری را نقض و یا در مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنګی روابط افغانستان را با دیگر کشور ها خدشه دار کند، دادن اطلاعات ممنوع است.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان خواهان حذف این دو فقره شدند، آنان گفتند که در غیر آن این فقره ها زمینه دست رسی به اطلاعات را برای مردم به ویژه خبرنگاران محدود می سازد.

یک مورد دیگر که اعضای کمیسیون ها با هم به توافق نرسیده بودند انتخابی شدن رییس کمیسیون نظارت به دسترسی اطلاعات و تجربه کاری افراد در این کمیسیون بود.

پس از بحث و رایزنی جزء اول و ششم ماده پانزده قانون حق دسترسی در جلسه از سوی مجلس نمایندگان حذف شد و اعضای این مجلس به مورد دیگر که انتخابی شدن رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات رسانه ها و تجربه کاری اعضای این کمیسیون بود رای تایید دادند.

شکریه بارکزی عضومجلس نمایندگان گفت:” چرا باید کمیسیون را تعیین کنیم که در رأس او یک فردی از طرف حکومت باشد باید از بین خود رییس خود را انتخاب کنند”.

این قانون چندی پیش به دلیل این که روند طی مراحل برای تصویب شدن را آهسته طی می کرد باعث اعتراض خبرنگاران در کابل شده بود و آنان چند بار دست به تظاهرات زدند.

Trending

خروج از نسخه موبایل