اخبار ساحوی

قانون دست رسی به اطلاعات امروزهم به تصویب نرسید

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مجلس نمایندگان بنا به نبود نصاب نتوانست قانون دست رسی به اطلاعات را تصویب کند .  این قانون در6 فصل و 32  ماده از سوی حکومت جهت تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده شده است . در این قانون چهار مورد اختلافی است .شماری از نماینده های مجلس خواستار حذف  فقره اول و ششم ماده 15 این قانون شدند. آنان میگویند که این فقره دست رسی به معلومات را به مردم به ویژه رسانه  ها محدود می سازد .

مجلس نمایندگان در نشت روز شنبه تصویب  قانون دست رسی به اطلاعات  را شامل اجندا ساخت . این قانون در 6 فصل 32 ماده   از سوی حکومت برای تصویب فرستاده شده است . رییس کمیسیون امور دینی فرهنگی معارف و تحصیلات عالی گفت  در برخی از  ماده های   پانزده ،شانزده وهفده‌هم این قانون مشکلات وجود دارد.

در ماده ۱۵  فقره ۱ و 6 امده است که معلومات که حقوق بشری را نقض و یا در مسایل سیاسی ،اقتصادی و فرهنګی روابط افغانستان را با دیگر کشوراقطع میکند ممنوع شده است . اما شماری از اعضای مجلس نمایندگان خواهان حذف این دو فقره شدند.

اما رییس کمیسیون  امور دینی فرهنکی معارف و تحصیلات عالی مجلس نمایندگان تا کید دارد که  با حذف این موارد مشکلات زیاد میشود و نقض حقوق بشری در کشوربه وجود می اید .

طرح قانون دست رسی به اطلاعات  به خاطر نبود نصاب در حالی از تصویب باز ماند که خبرنگاران طی چند سال اخیردر بسیاری از موارد از حق درست رسی به معلومات محروم  اند .

Trending

خروج از نسخه موبایل