رویداد های اخیر

قتل یوسف رشید واکنش‌های تندی داخلی و خارجی را برانگیخت

Published

on

(Last Updated On: جدی ۳, ۱۳۹۹)

رهبران افغان بشمول رییس جمهورغنی و سفارت‌خانه‌های مقیم کابل امروز (چهارشنبه، ۳ جدی) قتل یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا را به شدت محکوم کرده اند.

یوسف رشید و راننده‌اش، صبح امروز از سوی افراد مسلح ناشناس در شهر کابل به قتل رسید.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که رییس جمهور غنی قتل رشید را محکوم کرده است آن را حمله بر دیموکراسی و خانواده‌ی آزادی ‌بیان خوانده است.

صدیق صدیقی در یک تویت گفته است که:”حکومت افغانستان حمله هراس افگنانه بر يوسف رشيد، را به شدت محكوم می‌كند. حمله بر فعالان مدنی،انتخاباتی و رسانه‌ای، حمله بر آزادی وجامعه‌ی مردم سالار در افغانستان است. دشمنان مردم افغانستان باچنين اعمال شان نمی‌توانند، افغانستان را به دو دهه، پيش برگردانند.”

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی  نیز در یک تویت حمله بر جان یوسف رشید، را به شدت محکوم کرده و گفته است که “ایجاد هراس و کشتن راه حل برای بحران موجود در کشور نیست.”

محمد مرزا کتوازی، معاون مجلس نماینده‌گان نیز کشته شدن یوسف رشید را تسلیت گفته است و افزوده است که آقای رشید برای نهادینه کردن دیموکراسی در افغانستان تلاش میکرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در رابطه به قتل یوسف رشید از حکومت خواسته است تا امنیت خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشر را تامین کند و از ادامه چنین قتل‌های هدفمند جلوگیری کند.

 این کمیسیون گفته است که عاملان این رویداد باید به محکمه کشانیده شوند.

در کنار مقام‌های افغان سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در کابل نیز حمله بر رییس اجرایی فیفا را به شدت محکوم کرده کشته شدن او را یک ضایعه به افغانستان خوانده اند.

راس ویلسن، کاردار ایالات متحده امریکا در کابل، قتل یوسف رشید را محکوم کرده و با خانواده وی و قربانیان رویداد امروز غم شریکی کرده است.

ویلسن قتل وی را یک ضایعه به افغانستان خوانده و گفته است که او در نتیجه خشونت‌های بی‌معنی و پایان ناپذیر قربانی شده است.

سفارت هالند در افغانستان حمله بر جان رشید را محکوم کرده و با خانواده و همکاران وی غم شریکی کرده است.

این سفارت همچنان از هدف قرار دادن اعضای نهادهای مدنی در افغانستان نگرانی خود را ابراز کرده است.

سفارت سویدن نیز کشته شدن یوسف رشید را محکوم کرده است و گفته که هدف قرار دادن فعالان جامعه مدنی قابل قبول نیست.

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما در واکنش به قتل رشید در صفحه تویتر خود گفته است که قتل‌های هدفمند غیرنطامیان در افغانستان به سرعت بسیار نگران کننده ادامه دارد.

یوناما گفته است که ” ضایعه شدن شهروندان برجسته بسیار غمگین کننده است، عاملان آن را محکوم میکنیم و از مسوولان میخواهیم که  آنها را به عدالت بکشاند.”

یوناما همچنان خواستار کاهش در خشونت‌ها شده است.

از سوی دیگر عبدالباقی، برادر یوسف رشید گفته است که حکومت باید در مورد قتل رشید پاسخگو باشد.

او گفته است که قتل رشید نه تنها یک ضایعه برای خانواده‌اش است بلکی یک ضایعه برای افغانستان است.

تاکنون مسوولیت قتل آقای رشید را کدام گروهی با عهده نگرفته است.

این در حالی است که در این اواخر خشونت‌ها به ویژه قتل‌های هدفمند در کشور افزایش یافته است. در چهار روز گذشته کابل هر روز شاهد یک انفجار بوده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل