Connect with us

رویداد های اخیر

قریشی: هنوز هیچ کشوری امارت اسلامی را از جمله پاکستان به رسمیت نشناخته است

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۳۰, ۱۴۰۰)

پاکستان برای به رسمیت شناختن دولت امارت اسلامی در افغانستان منتظر تصمیم کشورهای دیگر است.

شاه محمود قریشی، وزیرخارجه پاکستان دریک نشست خبری پس از سفرش از کابل می‌گوید، هیچ کشور جهان هنوز برای به رسمیت نشاختن امارت اسلامی عجله ندارد و اسلام آباد هم این راه را دنبال می کند.

شاه محمود قریشی می‌افزایید که با سران امارت اسلامی گفته، در مورد این که اگر خواهان به رسمیت شناخته شدن در سطح بین المللی و دریافت کمک استند باید حساسیت بیشتری نسبت به نظرات و ملاحظات بین المللی داشته باشند و آنها را بپذیرد.

وزیر خارجه پاکستان پس از سفر یک روزه به خانه برگشت، سفری که برای اسلام آباد و کابل حیاتی گفته می شود.

اما برای امارت اسلامی حیاتی تر موضوع به رسمیت شناختن دولت تازه تشکیل شان است که اسلام آباد در این مورد مکس کرده است.

وزیر خارجه پاکستان می‌گوید، هنوز هیچ کشوری حاضر نیست دولت جدید افغانستان به رهبری امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد و اسلام آباد همچون دیگر همپیمانان جهانی اش منتظر تصمیم جمعی است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان دراین باره گفت:” در مورد به رسمیت شناختن، هنوز هیچ کشوری در جهان دولت آنها را از جمله پاکستان به رسمیت نشناخته است. بدیهی است که این خواسته و آرزوی آنهاست که به رسمیت شناخته شوند. و در خلال گفتگوهایم با آنها، من به عنوان یک همسایه، به عنوان یک دوست، به عنوان یک خیرخواه، به آنها گفتم که چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند که شانس پذیرش بین المللی آنها را افزایش می‌دهد. ما در این مورد تبادل نظر کرده بودیم.”

اسلام آباد هنوز سیاست اش را در برابر همسایه با همان معادله که اگر وضعیت در افغانستان وخیم شود پاکستان آسیب می‌بیند به پیش میبرد.

از این رو سران نظامی و دیپلوماسی پاکستان یک روز تمام با رهبران دولت تازه افغانستان گفت‌وگو کرده اند.

موضوعات سرحدات، تجارت و ترانزیت، وضعیت مهاجران و در اخیر هم دعوت مقام های امارت اسلامی به پاکستان خطوط درشت گفت‌وگو ها بود.

آقای قریشی گفت:” پس از جلسه اولی ما ، گروه‌های مختلف مجاز به نشستن و بحث در مورد مسائل خود طالبان در مورد ویزا ، تجارت و امکانات عبور از سرحدات شدند. ما نیز نگرانی‌های خود را با آنها در میان گذاشتیم. نشست خوبی بود. همچنین تصمیم گرفته شد که در ادامه جلسه، انشاءالله هیئتی از افغانستان به پاکستان سفر کند تا مذاکراتی که آغاز کردیم به نتیجه نهایی برسد و همه این مسائل کوچک، این جزئیاتی مسائل، بلافاصله حل می شوند.”

امارت اسلامی هم نگفته درهای تازه در روابط دیپلوماسی اش با پاکستان باز می‌کند، هنوز از اسلام آباد هم نخواسته است تا دولت تازه افغانستان را به رسمیت بشناسند، اما گفته از پاکستان می‌خواهیم با ما همکار باشد.

دولت جدید کابل حمایت گرم اسلام آباد را دارد، همسایه که رییس استخبارات وقتش اش پیش از هر کس و هرجای دیگر در بدترین شرایط افغانستان به ارگ پا نهاد و صدر اعظم افغانستان را ملاقات کرد.

ملاقاتی که پس از آن فیض حمید مهندس وضعیت افغانستان تعبیر شد و به شدت زیر موج از انتقادها قرار گرفت.

پیش از امارت اسلامی دولت قبلی رابطه چندان خوبی به عنوان همسایه با پاکستان نداشت، ۲۰ سال روابطی تیره و تاری که گاهی باعث تنش‌های لفظی میان مقام‌های دو کشور در نشست‌های بین المللی و یا هم نشست‌های داخلی میشد.

انتظار می رود امارت اسلامی این معادله را به زودی با پاکستان تغیر بدهد.

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!