رویداد های اخیر

قمی: دولت افغانستان براساس آنچه که تعهد می‌کند، پاسخگو باشد

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱۰, ۱۴۰۲)

حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، می‌گوید که نشست فارمت مسکو در شرایطی انجام شد که افغانستان تاکنون به عنوان یک موضوع مهم در سیاست خارجی منطقه و جهان است و امارت اسلامی براساس آنچه که تعهد می‌کند، پاسخگو باشد.

به باور آقای قمی، کشورهای همسایه افغانستان به این نتیجه رسیده‌اند که در یک حرکت دسته‌جمعی شرایط را در افغانستان در همکاری با مقام‌های حکومت سرپرست تغییر دهند.

قمی در گفتگو با رسانه‌های ایرانی گفته است: در حوزه ابتکارات منطقه‌ای در نشست فارمت مسکو، کشورهای منطقه به این جمع بندی رسیدند که باید یک حرکت دسته‌جمعی را برای کمک به همدیگر، برای کمک به بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی و برای کمک به حمایت از فرایند سیاسی ایجاد کنند.

از سویی هم، قمی تصریح کرده که امریکا و متحدانش زیر ساخت‌های اقتصادی و بنیادهای امنیتی افغانستان را در مدت حضور شان در کشور از بین بردند.

به گفته او، با وجودیکه امریکا از افغانستان خارج شده اما پشتیبانی از داعش در اولویت‌های کاری واشنگتن قرار دارد.

قمی تصریح کرد: امریکایی‌ها اگرچه امروز هم خارج شدند، همچنان شیطنت خویش را انجام می‌دهند، حمایت از داعش همچنان در دستور کار امریکایی‌ها است.»

به گفته‌ وی، حکومت سرپرست افغانستان در امر مبارزه علیه مواد مخدر و کاهش هراس‌افگنان تلاش کرده اما خطر هراس‌افگنان و قاچاق مواد مخدر تاکنون برای همسایه‌گان این کشور وجود دارد.

با این حال، امارت اسلامی از کشورهای همسایه به شمول ایران می‌خواهد که در امور افغانستان مداخله نکنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در این مورد گفت: «از تمام کشورهای همسایه می‌خواهیم که در امور داخلی افغانستان به هیچ عنوانی مداخله نداشته باشند، تلاش بکنند که همه نظریات شان را با امارت اسلامی هماهنگ بکنند.»

این در حالی است که معاون سفارت ایران در کابل در دیدار با معاون وزارت امور داخله گفته است که هدف نهایی و مطلوب ایران در افغانستان مبارزه علیه هراس‌افگنی، تأمین امنیت، جلوگیری از جنگ‌ داخلی و حرکت افغانستان به سوی پیشرفت و توسعه‌‌ اقتصادی است.

Trending

خروج از نسخه موبایل