اخبار ساحوی

كمبود خدمات درمانى به آفراد كه دچارمشكلات روانى استند

Published

on

(Last Updated On: )

عرضه ی خدمات درمانی به هدف رسیده گی به افراد یکه به مشکلات روانی دچارهستند نسبت به تعداد آنان کمتراست.

مسوولان شفاخانه صحت روانی درکابل میگویند:

آنان درین شفاخانه تنها شصت بستربرای مردان وزنان دارند که برای پاسخگویی به نیازمندان کافی نیست.درهمین حال وزارت صحت عامه می پذیرد که به دلیل نبود بودجه دربخش ذکرشده نتوانسته اند برای تداوی بیماران صحت روانی سهولت بیشترایجاد کنند.هرچند آماردقیقی از افراد مصاب به بیماری روانی در دست نیست اما گفته می شود که ازچهل الی شصت درصد مردم افغانستان مشکلات روانی دارند.

عبدالوکیل نایبی گزارشگرراديو- تلويزيون آريانا گزارش میدهد:

عزیزالدین همت  رییس انجمن روانشناسان افغانستان ميگويد: روانشناسان کسانی را که ازلحاظ روانی شاد،ازلحاظ فزیکی فعال،ازلحاظ سیاست آگاه وازلحاظ فرهنگی دانسته باشند یک انسان سالم تعریف می کنند وغیرازآن را درجمع افرادی به حساب میاورند که به امراض وتشوشات روانی مبتلا هستند.تکالیف روانی به صورت شدید ویاهم خفیف درافراد وجود می داشته باشد که بعضی اوقات تاثيرمستقیم ان بالای جسم وطرز تکلم مریض به مشاهده می رسد.

آگاهان این بخش،  عوامل گونا گون را درمصاب شدن افراد  دخیل می دانند.

گفته می شود تداوم جنگها، فقر،بیکاری،تنش های خانواده گی و روی آوردن به اعتیاد ازجمله عوامل مهمی هستند که درافسرده گی افراد نقش اساسی دارند.

دکتورتیمورشاه مصمم رییس شفاخانه صحت روانی درکابل میگوید:

نسبت به تعداد بیماران روانی عرضه خدمات کمترصورت می گیرد وآنان تنها افرادی را تحت تداوی قرار میدهند که بیشترغیرقابل کنترول باشند.

درهمین حال داکترغلام سخی کارگرنوراوغلی سخنگوی وزارت صحت عامه میگوید:

به دلیل دراولویت قرارگرفتن موضوع جلوگیری ازمرگ ومیرمادران واطفال تمویل کننده گان صحی، با آنان برای عرضه ی خدمات بهتربه بخش بیماران روانی کمک صورت نمی گیرد

هرچند تاهنوزامار دقیقی ازافراد مبتلا به بیماری های روانی که درنتیجه ی یک سروی منظم صورت گرفته باشد دردست نیست اماگفته می شود از۴۰ تا ۶۰ درصد مردم افغانستان که بیشترشان را زنان واطفال تشکیل میدهند به افسرده گی واختلالات روانی گرفتارهستند. داکتران این بیماری اطمینان میدهند که بیماری های روانی به هرشکلی که باشد قابل درمان است درصورتیکه دولت امکانات برای تداوی وجلوگیری آن را مهیا سازد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Trending

خروج از نسخه موبایل