اخبار ساحوی

لیتوانیا پس از سال 2014 کمک هایش را به افغانستان ادامه خواهد داد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

سفیر لیتوانیا درواشنگتن با بیان این مطلب می گوید: کشورش  به کمک های خود دربخش های غیر نظامی به ویژه در برنامه های زیر بنایی افغانستان  پابند خواهد بود.

این دپلومات همچنان می افزاید : شماری از نیروهای کشورش پس ازسال 2014 برای اموزش نیروهای امنیتی افغان باقی خواهند ماند .

افغانستان پس از سال 2014  موضوعی‌است که همواره نگرانی‌ها را نسبت به وخیم شدن اوضاع در این سال به همراه داشته است اما با توجه به این همه خوشبینی های نیز وجود دارد با انکه شماری از کشور های غربی اعلام کردند که به کمک های شان ادامه خواهند داد اینک لیتوانیا نیز که از اعضای ناتو به شمار می رود اماده است تا پس از سال 2014 همکاری خود را با افغانستان ادامه دهد سفیر این کشور درواشنگتن می گوید کشورش به همکاری های خود دربخش های غیر نظامی پابند است

زایکی ما نتاز  پاولی یانس  سفیر لیتوانیا میگوید، ” افغانستان در جریان ده سال اخیر از جمله موارد مهم و حایز اهمیت برای کشور لیتوانیا بوده است.کشور لیتوانیا منحیث یکی از کوچکترین عضو پیمان ناتو در ولایت غور با عساکر خاص همکاری میکرد.

تقریبآ ۳۰ تا ۴۰ فیصد بودجه کمک های این کشور در قسمت رشد روابط دیپلوماسی  به مصرف میرسد و ما حاضر به ادامه  این پروژه ها در بخش های غیر نظامی هستیم “.

سفیر لیتوانیا می گوید هرچند شماری زیاد از نیروهای کشورش تا پایان سال 2014 افغانستان را ترک خواهند کرد اما شماری ازاین نیروهای برای اموزش نیروهای امنیتی افغان باقی خواهند ماند.

سفیرلیتوانیا میگوید، ” ما بیش از ۱۵۰ سرباز در افغانستان داشتیم که اکثریت انها دو باره برگشته اند و فعلا اضافه از ده تن در حوزه جنوب کشور مصروف فعایت اند و  هم چنان تیم های غیر نظامی هر از‌گاهی با پروژه های مختلف به افغانستان مراجعه می کنند”

با توجه به این همه هنوز هم مردم افغانستان نسبت به تنها گذاشتن افغانستان توسط جامعه جهانی نگران اند شماری ازاگاهان امضای سند امنیتی میان کابل و واشنگتن را راه حل برای این همه چالش های میدانند.

Trending

خروج از نسخه موبایل